Hat trick av Lewis Hamilton i Malaysia…

Hamilton-Malaysia-2014

Det blev favoritseger på Sepang idag när Lewis Hamilton ledde från start till mål i överlägsen stil. En perfekt start följdes upp av ett högre tempo än någon annan i början av racet och sedan var det bara en fråga om att kontrollera avståndet bakåt utan att fresta på vare sig motor eller däck för mycket. Kändes dessutom som om det fanns rejält med marginal att åka ännu lite fortare vilket säkert bekymrar konkurrenterna en del..

Att Mercedes skulle vinna var ingen skräll och det blev även en dubbelseger där Rosberg tämligen enkelt höll Red Bulls Sebastian Vettel bakom sig, men utan att ha någon som helst möjlighet att följa i Hamiltons tempo. Säkert lite oroande för fortsättningen men samtidigt åker han härifrån i klar VM-ledning 18 poäng före Hamilton.

Vettel-Malaysia-2014

Sebastian Vettel visade denna helg att Ricciardos resultat i Australien (även om han blev diskad i efterhand) inte var någon tillfällighet. Bilen är minst lika bra som Mercedes, kanske t o m aningen bättre, men på motorsidan har man en bit kvar där Mercedesmotorn är klart starkare än Renaults. Red Bull strulade även bort en fjärdeplats för Daniel Ricciardo när det blev missförstånd i det avslutande depåstoppet med ett framhjul som mekanikerna inte hann få fast. Om det var Ricciardo som åkte för tidigt eller om teamet släppte honom innan man var klara är svårt att svara på, men det såg ut som om lampan, som indikerar för föraren när det är ok att köra, fortfarande lyste rött. Ricciardo rullades tillbaka och hjulet skruvades fast men redan där var chansen till en topplacering borta, att framvingen sedan havererade och tvingade in australiensaren i depå en gång till gjorde inte saken bättre. Team valde till slut att ta in honom i depån för gott då poängchansen var borta, sannolikt för att spara på materialet inför fortsättningen. För att strö lite extra salt i såren har Ricciardo fått 10 platsers nedflyttning i Bahrain för ”unsafe release”.

Ferrari är ännu inte ett team som kan utmana om segrar och kanske inte heller om pallplatserna. Fernando Alonso behöll sin plats från starten in i mål och blev fyra efter ett bra fight med Nico Hülkenberg de avslutande varven. Hülkenberg satsade på två depåstopp medan Alonso valde tre och med bättre däck mot slutet kunde Alonso relativt lätt gå förbi tysken och säkra sin fjärde plats. Hülkenberg följde upp sin sjätteplats senast med att bli femma idag och försätter att imponera. 6:a i VM med 18 poäng efter två race är mer än godkänt.

Kimi Räikkönen, som sett mer bekväm ut i sin Ferrari denna helg, gjorde en bra start på loppet och var uppe och högg på Alonso direkt, tyvärr råkade han ut för en punktering efter att Kevin Magnussen kört på Räikkönens ena bakdäck med sin framvinge. Ett helt varv med punkterat bakdäck kostade natuligtvis alldeles för mycket och det blev till slut en 12:e plats. Inte på något sätt en representativ placering för hans fart men sammanfattningsvis har Ferrari en del att göra för att på riktigt kunna utmana om kommande segrar.

Tror det kan bli ett intressant debriefingmöte hos Williams efter loppet, vi hörde redan tidigt i racet att Massa och Bottas inte var helt överens om vem som var snabbast på banan. Massa klagade högljutt om att Bottas var för aggressiv medan Bottas menade att Massa fick skynda sig lite då finländaren tyckte han var snabbare. Mot slutet av loppet fick Massa order om att släppa förbi finländaren men det var inget den lille brasilianaren ville vara med om, en grym fight ändå till mållinjen med Massa som 7:a före Valtteri Bottas på 8:e plats. Som anställd är det alltid chefen som bestämmer men helst ser man ju att dom får rejsa fritt..

Daniil Kvyat fortsätter att imponera de här inledande loppen i sin debutsäsong, den regerande GP3-mästaren tog poäng för andra racet i rad och behöver inte skämmas för sig. Poäng blev det också för Kevin Magnussen, dock utan att imponera lika mycket som i premiären.

Ericsson-Malaysia-2014

Vå svenske rookie Marcus Ericsson fick idag till slut se målflaggen för första gången i Formel 1. Åkte lite jojo under loppet och hade dessutom ett stökigt första depåstopp där han tappade en hel del tid. I mål var han två varv efter täten och ca 50 sekunder bakom sin teamkamrat Kamui Kobayashi som klarade loppet med ett depåstopp mindre än Ericsson. Det viktiga för Caterham var dock att vara före Marussia vilket man klarade med båda bilarna även om det var med extremt lite marginal för Ericsson som hade Marussias Max Chilton enbart 1 tiondel bakom över mållinjen. Marcus hade ett försprång till Chilton, med mindre än 10 varv, kvar på ca 8 sekunder men tappade, av just nu okänd anledning, all fart mot slutet men det räckte som sagt ändå. Överlag en godkänd insats efter ett mindre lyckat kval. Marcus kan åtminstone ta med sig att flera var imponerade över det sätt han lyckades hålla Kimi Räikkönen bakom sig under några varv, man ju tycka att Ferrarin ganska lätt skulle gå förbi men finländaren fick verkligen ta i.

Resultat Malaysias GP

Pos Driver                Team                    Time/Gap
 1. Lewis Hamilton        Mercedes                1m40m25.974s
 2. Nico Rosberg          Mercedes                +17.313s
 3. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        +24.534s
 4. Fernando Alonso       Ferrari                 +35.992s
 5. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes    +47.199s
 6. Jenson Button         McLaren-Mercedes        +1m23.691s
 7. Felipe Massa          Williams-Mercedes       +1m25.076s
 8. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes       +1m25.537s
 9. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes        +1 lap
10. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault      +1 lap
11. Romain Grosjean       Lotus-Renault           +1 lap
12. Kimi Raikkonen        Ferrari                 +1 lap
13. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault        +1 lap
14. Marcus Ericsson       Caterham-Renault        +2 laps
15. Max Chilton           Marussia-Ferrari        +2 laps

Retirements:

    Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault        49 laps
    Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari          35 laps
    Adrian Sutil          Sauber-Ferrari          32 laps
    Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault      18 laps
    Jules Bianchi         Marussia-Ferrari        8 laps
    Pastor Maldonado      Lotus-Renault           7 laps
    Sergio Perez          Force India-Mercedes    0 laps

Drivers' championship:

 1. Nico Rosberg       43
 2. Lewis Hamilton     25   
 3. Fernando Alonso    24   
 4. Jenson Button      23   
 5. Kevin Magnussen    20   
 6. Nico Hulkenberg    18   
 7. Sebastian Vettel   15   
 8. Valtteri Bottas    14   
 9. Kimi Raikkonen     6    
10. Felipe Massa       6   
11. Jean-Eric Vergne   4   
12. Daniil Kvyat       3   
13. Sergio Perez       1