Lewis Hamilton kvalsnabbast på ett blött Sepang…

Lewis Hamilton tog i morse sin andra raka pole postion för säsongen när han bemästrade de svåra förhållandena som rådde på en regnblöt bana i Malaysia. Kvalet, kraftig förskjutet p g a ett skyfallsliknande regn en knapp timme före start, blev annars en spännande historia med ett antal incidenter som ska redas ut i efterhand.

När det väl drog igång var det mot slutet av Q1 som Marcus Ericsson tappade kontrollen på sin bil och kraschade i räcket strax innan kurva 4. Ericsson försökte bygga upp lite fart för ett sista snabbt varv när han hamnade lite för långt ut på banmarkeringen och tappade allt grepp och var sedan en passagerare in i räcket. Bilen gled sedan ut på banan igen och Esteban Gutierrez var mycket nära att köra in i den skadade Caterham-bilen men missade med några meters marginal. Rödflaggen kom ut och avslutade Q1 med 35 sekunder kvar att köra vilket gjorde att Adrian Sutil inte hann slutföra sitt sista varv och därmed missade avancemang till Q2 vilket han annars troligen klarat.

I Q2 var det dags för nästa incident, denna gång var det Ferraris Fernando Alonso som kolliderade lätt med ryssen Daniil Kvyat efter att de båda förarna missförstått varandras intentioner en aning. Alonso tog lite höjd in i kurva 9 vilket Kvyat såg ut att tolka som att dörren var öppen på insidan och försökte köra förbi, Alonso styrde då in i kurvan samtidigt som Kvyat påbörjat sin omkörning och kontakten var ett faktum. Ett stag till Alonsos vänstra framhjul gick av medan skadorna på Kvyats bil sträckte sig till en trasig framvinge. I det läget såg det färdigkört ut för spanjoren som dock tog sig tillbaka till depån och eftersom tävlingsledningen valt att återigen rödflagga kvalet så fanns precis tid att reparera Alonsos Ferrari. Domarna kommer givetvis att titta på händelsen för att se om något straff ska utdömas till någon av förarna, en svårbedömd situation som mest liknande ett missförstånd mer än slarv från något håll. Vi får återkomma till detta senare.

Alonso kom tillbaka mycket starkt och lyckades inte bara gå vidare till Q3 utan även vara med och slåss om de främsta startpositionerna och fick till slut nöja sig med fjärde rutan, vilket får ses som en enorm prestation med tanke på förutsättningarna.

Domarna har även valt att titta på en situation till där Valtteri Bottas, på väg att börja ett snabbt varv i slutet av Q2, såg ut att hamna lite grann i vägen för Red Bulls Daniel Ricciardo som precis skulle avsluta ett snabbt varv. Bottas valde att inte släppa förbi Ricciardo som därmed inte lyckades förbättra sin tid, tycker att Bottas bör klara sig då Ricciardo ändå hade gjort en tid tillräcklig för avancemang. Återstår dock att se vad utfallet blir.

Förutom Mercedesförarna och Fernando Alonso så tycker jag att Sebastian Vettel måste lyftas fram efter mycket stark körning där han var den ende som lyckades pressa, de dittills, helt överlägsna silverpilarna. Detta trots att han mitt under Q1 tvingades gå i depå i ett mycket känsligt läge av Q1 för att få sin bil omstartad då man upptäckt ett problem med batteriet på bilen. Mycket starkt att komma ut och göra de tider han sedan gjorde vilket räckte till en slutlig andra plats i kvalet.

Inför racet i morgon så handlar väldigt mycket om vad det blir för väder, får vi liknande förhållanden som under kvalet kan det bli riktigt tight, blir det torrt däremot tror jag enbart tekniska problem kan stoppa Mercedes från att ta sin andra raka seger för säsongen. Marcus Ericsson får försöka glömma det som hände idag och hitta lite självförtroende igen. Det var faktiskt en lite skamsen Marcus Ericsson som intervjuades i den mixade zonen efter sin avåkning och det kan man förstå. Teamet har jobbat i stort sett dygnet runt för att få bilarna att fungera och behövde verkligen inte en ännu större arbetsbelastning i form av att behöva bygga iordning en kraschad bil också. Finns ingen anledning att deppa för mycket, avåkningar sker och det har hänt betydligt mer namnkunniga förare än Marcus men det var ett misstag och han får lära sig av detta och ta det med sig inför framtiden.

Resultat kval Malaysias GP

Pos Driver                Team                  Time       Gap   
 1. Lewis Hamilton        Mercedes              1m59.431s
 2. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m59.486s  +0.055s
 3. Nico Rosberg          Mercedes              2m00.050s  +0.619s
 4. Fernando Alonso       Ferrari               2m00.175s  +0.744s
 5. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault      2m00.541s  +1.110s
 6. Kimi Raikkonen        Ferrari               2m01.218s  +1.787s
 7. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes  2m01.712s  +2.281s
 8. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes      2m02.213s  +2.782s
 9. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault    2m03.078s  +3.647s
10. Jenson Button         McLaren-Mercedes      2m04.053s  +4.622s
Q2 cut-off time: 1m36.811s                                   Gap **
11. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault    2m02.351s  +3.310s
12. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari        2m02.369s  +3.328s
13. Felipe Massa          Williams-Mercedes     2m02.460s  +3.419s
14. Sergio Perez          Force India-Mercedes  2m02.511s  +3.470s
15. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes     2m02.756s  +3.715s
16. Romain Grosjean       Lotus-Renault         2m02.885s  +3.844s
Q1 cut-off time: 2m01.689s                                     Gap *
17. Pastor Maldonado      Lotus-Renault         2m02.074s  +4.891s
18. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari        2m02.131s  +4.948s
19. Jules Bianchi         Marussia-Ferrari      2m02.702s  +5.519s
20. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault      2m03.595s  +6.412s
21. Max Chilton           Marussia-Ferrari      2m04.388s  +7.205s
22. Marcus Ericsson       Caterham-Renault      2m04.407s  +7.224s

107% time: 2m05.385s

Fernando Alonso