Vidöppet inför kvalet till Malaysias GP…

En tuff start på helgen för Marcus Ericsson med en hel del tekniska problem

En tuff start på helgen för Marcus Ericsson med en hel del tekniska problem trots många varv på banan

Efter det andra träningspasset inför Malaysias GP tycker åtminstone jag att det känns helt öppet inför morgondagens kval. Tre olika tillverkare på de tre första platserna med Nico Rosberg i Mercedes i topp före Ferraris Kimi Räikkönen och med Sebastian Vettel i en Red Bull med tredje tid. Det är dessutom väldigt tight tidsmässigt med enbart 6 hundradelar mellan de tre första och bara 2  tiondelar som separerar det 6 första bilarna med Williams Felipe Massa på 6:e plats.

Intressant också att det denna helg verkar vara Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel som är de snabbare förarna i resp team och båda ser så här långt att verkligen kunna utmana Mercedes om segern på söndag, vilket egentligen, åtminstone på pappret, gäller för alla i topp sex under FP2.

Sett till farten med upptankade bilar var det också väldigt jämnt och där måste jag säga att Sebastian Vettel såg riktigt stark ut med jämna och bra tider. Lewis Hamilton började snabbt men tiderna bedarrade allt eftersom och när de hårda däcken åkte på vara Mercedes långt ifrån att göra de 1.43.9-tider som teamet trodde var möjligt och jag upplever att det största hotet mot en Mercedesseger på söndag kan vara för högt däckslitage. Nu ska vi inte läsa in för mycket i dagens tider men det ger en fingervisning om att det inte blir någon promenadseger för Mercedes även om de fortfarande är skyhöga favoriter hos mig med båda sina förare, nu väntar en nervös avslutande träning för toppteamen i morgon bitti där minsta teknikstrul kan äventyra en start i kvalet. Räkna med begränsad körning för de allra flesta för att inte riskera något i onödan.

För Marcus Ericsson, i den enda fungerande Caterhambilen, såg det inte alltför bra ut i FP2. Fortsatta problem med att få motorn att gå rent gör uppgiften närmast hopplös för Ericsson. På nya mjuka däck klagade dessutom Marcus på att bilen understyrde för mycket i mellansnabba och snabba kurvor vilket inte gör saken bättre. Det känns som teamet hela tiden får kämpa för att få bilen att gå överhuvudtaget snarare än att finjustera med set up. Tiderna under det andra passet var rent ut sagt bedrövliga och jag har tyvärr svårt att se något ljus i tunneln inför morgondagen. Det positiva man får ta med sig är att Marcus Ericsson trots allt fick ihop hela 55 varv idag, en stor förbättring mot premiärhelgen i Australien

Resultat FP2 Malaysias GP

Pos  Driver             Team/Car              Time       Gap      Laps
 1.  Nico Rosberg       Mercedes              1m39.909s           30
 2.  Kimi Raikkonen     Ferrari               1m39.944s  +0.035s  30
 3.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault      1m39.970s  +0.061s  30
 4.  Lewis Hamilton     Mercedes              1m40.051s  +0.142s  32
 5.  Fernando Alonso    Ferrari               1m40.103s  +0.194s  29
 6.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m40.112s  +0.203s  34
 7.  Daniel Ricciardo   Red Bull-Renault      1m40.276s  +0.367s  29
 8.  Jenson Button      McLaren-Mercedes      1m40.628s  +0.719s  28
 9.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m40.638s  +0.729s  35
10.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m40.691s  +0.782s  34
11.  Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault    1m40.777s  +0.868s  33
12.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes      1m41.014s  +1.105s  20
13.  Adrian Sutil       Sauber-Ferrari        1m41.257s  +1.348s  28
14.  Daniil Kvyat       Toro Rosso-Renault    1m41.325s  +1.416s  32
15.  Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari        1m41.407s  +1.498s  34
16.  Sergio Perez       Force India-Mercedes  1m41.671s  +1.762s  25
17.  Romain Grosjean    Lotus-Renault         1m42.531s  +2.622s  14
18.  Max Chilton        Marussia-Ferrari      1m43.638s  +3.729s  20
19.  Jules Bianchi      Marussia-Ferrari      1m43.752s  +3.843s  29
20.  Marcus Ericsson    Caterham-Renault      1m45.703s  +5.794s  31
21.  Kamui Kobayashi    Caterham-Renault                           0
22.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault                              0