Marcus Ericsson körde flest antal varv i FP1

Man får vara glad för det lilla brukar det heta och den devisen gäller väl Marcus Ericsson under det första träningspasset på Sepang inför Malaysias GP på söndag. Ericsson avverkade flest varv av alla med sina 24 och detta indikerar åtminstone att tillförlitligheten är på väg uppåt. Marcus var på väg att få upp farten på sin andra stint, med PB i första och andra sektorn, när han bromsade på sig i sista kurvan innan start o mål och skadade samtidigt sina däck så pass mycket att det var svårt att förbättra varvtiden nämnvärt efter detta. Från onboardbilderna, den enda vi fick se av incidenten, såg det ut som om han hade lite för mycket fart med sig in i kurvan men jag undrar om det inte var problem med bromsbalansen också, svårt att avgöra då vi inte fick fler reprisbilder av det som skedde. Kamui Kobayashi i den andra Caterhambilen hade problem med sin ”energystorage” eller batteri som man också kan kalla det och fick bara ihop 5 varv. Kobayashi är nu inne på sin 3:e ES (Energy Storage) och sin 3:e CE (Control Electronics) medan Marcus Ericsson tvingades ta sin 3:e CE.. Vi närmar oss de första bestraffningarna för otillåtna byten av motordelar med stormsteg. Bara fem att tillgå under en säsong innan det blir bestraffningar. Även Felipe Massa är inne på sin 2:a ES och CE.

Allra snabbast var Lewis Hamilton före Kimi Räikkönen, finländaren verkade trivas mycket bättre idag än han gjorde senast i Australien. Intressant också att se så många ha problem med fästet i kurvor där vi tidigare sett F1-bilarna gå som på räls. Fernando Alonso och Felipe Massa var t ex två som snurrade i kurva 7-8, ett ställe på banan som tidigare varit en relativt enkel passage. Detta är givetvis resultatet av den minskade mängden downforce på bilarna bak och har säkert också en del att göra med att årets däck är betydligt hårdare än sina föregångare.

Lotus hade fortsatt problem med båda sina bilar där Romain Grosjean fick stopp redan på sitt tredje varv, nu lyckades teamet få ut honom igen mot slutet men utan att Grosjean hann göra någon tid. Hans teamkamrat, Pastor Maldonado, klarade visserligen av sina installationsvarv men när han skulle ut igen kom rök från bakre regionerna på bilen och han ombeddes av teamet att slå av motorn innan ett ytterligare avverkat varv var kört. Det visade sig vara turbon som gått sönder för Maldonado

Resultat FP1 Malaysias GP

Pos  Driver             Team/Car              Time       Gap      Laps
 1.  Lewis Hamilton     Mercedes              1m40.691s           19
 2.  Kimi Raikkonen     Ferrari               1m40.843s  +0.152s  20
 3.  Nico Rosberg       Mercedes              1m41.028s  +0.337s  19
 4.  Jenson Button      McLaren-Mercedes      1m41.111s  +0.420s  20
 5.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes      1m41.274s  +0.583s  18
 6.  Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault    1m41.402s  +0.711s  15
 7.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault      1m41.523s  +0.832s  9
 8.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m41.642s  +0.951s  19
 9.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m41.686s  +0.995s  23
10.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m41.830s  +1.139s  22
11.  Fernando Alonso    Ferrari               1m41.923s  +1.232s  14
12.  Daniel Ricciardo   Red Bull-Renault      1m42.117s  +1.426s  20
13.  Adrian Sutil       Sauber-Ferrari        1m42.365s  +1.674s  21
14.  Daniil Kvyat       Toro Rosso-Renault    1m42.869s  +2.178s  21
15.  Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari        1m42.904s  +2.213s  23
16.  Jules Bianchi      Marussia-Ferrari      1m43.825s  +3.134s  18
17.  Marcus Ericsson    Caterham-Renault      1m45.775s  +5.084s  24
18.  Max Chilton        Marussia-Ferrari      1m46.911s  +6.220s  10
19.  Kamui Kobayashi    Caterham-Renault      1m51.180s  +10.489s 5
20.  Sergio Perez       Force India-Mercedes                      2
21.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault                             2
22.  Romain Grosjean    Lotus-Renault                             4