Färdigtestat för Marcus Ericsson – nu är det Melbourne som gäller

P1090044

Näst sista dagen av försäsongen i Formel 1 är avklarad och för många av förarna är det färdigtestat. För Marcus Ericsson var det sista dagen innan premiären och det blev faktiskt en mycket bättre dag än vad alla hade trott på förhand. Anledningen till att Ericsson körde idag också var att teamet trodde att reparationerna efter gårdagens brand skull dra ut på tiden och att Kamui Kobayashis körning skulle bli kraftig förkortad. Mekanikerna, med bl a Charlie Häggstam i spetsen, gjorde dock ett kanonjobb under natten och bilen var i princip klar redan när det blev grönt ljus i förmiddags och för Marcus del rena vinstlotten med avklarad race-simulation och massor med set up-arbete gjort under dagen. Det blev t o m en kvalsimulering mot slutet och en ganska nöjd svensk efter hela 117 varv i bilen.

För oss som följde det hela från sidan så blev det riktigt spännande mot slutet när alla la på nya mjuka däck och verkligen försökte göra bästa tänkbara varvtid. Det såg länge ut som om förhållandena medgav tider runt 1.36 men när Mercedes och Williams laddade på stannade klockan på 1.33.2 med bara några tiondelar mellan Williams i topp och Mercedes närmast bakom.

P1090042

För Marcus Ericssons del såg det länge ut att bli svårt att komma under 1.40, men med nya däck och lite mer kraft från motorn kröp tiden ner till 1.38.0, en tid satt med supersoft. Caterham slutade visserligen dagen knappt en sekund bakom värsta rivalen Marussia men jag fick samtidigt veta, av en person i teamledningen att det var långt ifrån max från motorn och att det fanns åtminstone en sekund till att hämta där. Dessutom sa Marcus Ericsson till mig att även han hade mer att ge, Ericsson blev rätt tagen på sängen av det kraftig förbättrade greppet från supersoft (ca 3 sekunders skillnad mot de däck han kört med tidigare under dagen) att han hade svårt att få ut max ur det enda varv som gjordes på dessa däck.

Det syntes att det var en tagen svensk som efter 117  varv (två racedistanser) ändå genomfört en närmast perfekt dag med de givna förutsättningarna, inte ett enda misstag och viktig information insamlad till teamet och extremt nyttig erfarenhet till honom själv.

En sak som fortfarande oroar lite är att Caterham upplever att man fortfarande är osäkra när det gäller tillförlitligheten, trots alla varv idag. ”Vi är alldeles för nära gränsen med materialet” sa den teammedlem jag pratade med, ”vad som helst kan gå sönder precis när som helst” fortsatte han och det är givetvis oroande. Samtidigt är det bara att konstatera detta inte gäller enbart Caterham, titta på Red Bull som återigen hade en dag utan körning med batteriproblem, inte ett enda varv för Vettel idag och där är uppförsbacken riktigt brant. Lotus hade hade också stora problem och fick avbryta dagen med endast 33 körda varv och Sauber råkade ut för ett motorras redan efter ett varv i morse och kom sedan inte ut något mer.

Sammantaget ändå en dag där man börjar se ett mönster, vi fick lite mer koll på vilka som är snabba och vad vi ev kan förvänta oss i Australien.

Resultat dag 3 Bahrain

Pos  Driver            Team/Car              Time       Gap      Laps
 1.  Felipe Massa      Williams-Mercedes     1m33.258s           99
 2.  Nico Rosberg      Mercedes              1m33.484s  +0.226s  103
 3.  Kimi Raikkonen    Ferrari               1m35.426s  +2.168s  87
 4.  Kevin Magnussen   McLaren-Mercedes      1m35.894s  +2.636s  88
 5.  Daniil Kvyat      Toro Rosso-Renault    1m36.113s  +2.855s  81
 6.  Nico Hulkenberg   Force India-Mercedes  1m36.205s  +2.947s  115
 7.  Jules Bianchi     Marussia-Ferrari      1m37.087s  +3.829s  78
 8.  Marcus Ericsson   Caterham-Renault      1m38.083s  +4.825s  117
 9.  Romain Grosjean   Lotus-Renault         1m42.166s  +8.908s  33
10.  Adrian Sutil      Sauber-Ferrari                            1
11.  Sebastian Vettel  Red Bull-Renault                          0

Även i kväll kommer en videosammanfattning, bl a med kommentarer om dagen av Marcus Ericsson, på viasatsport.se. I morgon är bloggen tillbaka med den absolut sista dagen för teamen att förbereda sig på inför premiären i Australien.