Tre dagar kvar och till synes ingen lösning i sikte…

Kamui Kobayashi på väg ut ur depån i Bahrain

Kamui Kobayashi på väg ut ur depån i Bahrain

Det team som med svenska ögon tilldrar sig mest uppmärksamhet, Caterham, fortsätter att ha en en försäsong som mest liknar en mardröm. Idag, första dagen på den avslutande fyradagarstesten i Bahrain, har teamet fått ihop 19 varv. Redan i morse stannade bilen ute på banan med en krånglande växellåda och det dröjde ett antal timmar innan bilen rullade ut igen, men enbart sporadiskt. Har stått en längre tid nere vid deras garage och sett bilen har stora problem att ens komma ut ur depån. Faktum är att det börjar se rätt uppgivet ut hos mekaniker och ingenjörer som försöker och försöker lösa varje problem som dyker upp för att istället mötas av ett nytt. I morgon är det Marcus Ericssons näst sista dag i bilen innan premiären och visst har han kört många varv men inte ett enda varv med full effekt och jag måste erkänna att jag inte har några större förhoppningar inför morgondagen heller, måtte jag ha fel.

De övriga Renault-teamen har också haft sin beskärda del av bekymmer, Red Bull har fortsatt problem med överhettning på sin tight paketerade bil, däremot verkar motorn fungera någorlunda. Fick dock en hint om att de ev kört sönder sitt avgassystem vilket är bekräftat när det gäller Lotus. Den spec som användes av Lotus idag var ämnad just för denna dag och den gamla beprövade åker tillbaka på bilen i morgon. Det fjärde Renault-bestyckade teamet, Toro Rosso, fick avsluta i förtid med ett rejält motorras, ingen kul läsning för Renault som givetvis gör allt man kan för att komma tillrätta med alla problem och som säkerligen, förr eller senare, gör det också men till premiären ser det mörkt ut.

Nico Rosbergs Mercedes bara går och går..

Nico Rosbergs Mercedes bara går och går..

Det blir en stark kontrast att se i stort sett alla de andra bilarna gå utan bekymmer, man står i depågatan och ser Mercedesbilen rulla sakta förbi och så fort de ger gas så svarar det direkt, helt odramatiskt och lugnt. Väl på banan kan man istället för problemlösning ägna sig åt att testa uppdateringar på chassit, jobba med set up och se till att föraren blir mer och mer bekväm bakom ratten. Fyra av den sex första bilarna i tidlistan idag kör med Mercedesmotor och det är ingen tillfällighet, Ferrari är visserligen med däruppe med Kimi Räikkönen och Adrian Sutil i Sauber men visst känns det som om Mercedes har övertaget. Keke Rosberg påpekade dock, helt riktigt, att det inte delas ut några poäng för mest km utan att det i Melbourne vi får svaret på vem som verkligen är snabbast.

Jag skrev innan jag åkte hit att jag var oroad över hela startfältets status inför premiären, jag känner idag, efter den första dagen här i Bahrain, att jag är lugnad när det gäller alla utom för de team som kör Renault. Jag förstår inte riktigt hur de ska hinna få ordning på allt med bara drygt två veckor kvar innan premiären och med all utrustning som snart måste iväg till andra sidan jordklotet. Självklart kan Renault jobba vidare på hemmaplan och kanske finns det en liten ”quickfix” på gång, men  jag är inte alltför hoppfull.

Marcus Ericsson kör i morgon sin näst sista pass innan premiären i Melbourne

Marcus Ericsson kör i morgon sin näst sista pass innan premiären i Melbourne

I morgon är det dock en annan dag (som Christer Björkman skulle ha sagt) och skam den som ger sig. Jag kommer att ägna större delen av dagen åt att punktmarkera Marcus Ericssons näst sista dag i bilen innan Melbourne. Teamet har lovat mig ett en radio och ett headset för att vi alla ska få veta vad som händer under dagen i detalj, något åtminstone jag ser fram emot.

Resultat dag 1 Bahrain

Pos Driver              Team                    Time       Gap      Laps
 1. Sergio Perez        Force India-Mercedes    1m35.290s           105
 2. Valtteri Bottas     Williams-Mercedes       1m36.184s  +0.894s  128
 3. Kimi Raikkonen      Ferrari                 1m36.432s  +1.142s  54
 4. Nico Rosberg        Mercedes                1m36.624s  +1.334s  89
 5. Adrian Sutil        Sauber-Ferrari          1m37.700s  +2.410s  89
 6. Kevin Magnussen     McLaren-Mercedes        1m37.825s  +2.535s  109
 7. Daniel Ricciardo    Red Bull-Renault        1m37.908s  +2.618s  39
 8. Max Chilton         Marussia-Ferrari        1m38.610s  +3.320s  44
 9. Daniil Kvyat        Toro Rosso-Renault      1m39.242s  +3.952s  56
10. Pastor Maldonado    Lotus-Renault           1m40.599s  +5.309s  31
11. Kamui Kobayashi     Caterham-Renault        1m42.285s  +6.995s  19