På plats i Sotji…

20140207-184156.jpg

Fjärran från den senaste veckans F1-uppståndelse har jag landat i Ryssland och vinter-OS orten Sotji. Fantastiskt väder mötte oss när vi landade tidigt i morse efter en riktig ”fakirflight” under natten. Men skam den som ger sig och förberedelserna för det första uppdraget som backhoppningskommentator i morgon pågår för fullt. Det är annars de alpina tävlingarna som är mitt huvudnummer under OS.

I F1-världen så har det varit en hektisk period för Marcus Ericsson med mängder av mediauppdrag och lite sponsorvård. Nu har dock Ericsson och hans tränare åkt tillI Italien och Formula Medicine för fortsatta förberedelser inför säsongen och framförallt inför nästa test 19-22/2 i Bahrain? I bästa fall har Marcus Ericsson fyra dagar kvar att förbereda sig på och det vill till att Renault har fått ordning på sina motorer för att inte Caterham ska hamna i en omöjlig situation inför premiären i Melbourne.

Men Caterham i all ära, det är världsmästarteamet Red Bull som verkligen är i brygga, bara 21 varv i Jerez och mängder av problem tvingade hem mästerdesignern Adrian Newey i förtid. Diverse modifieringar på chassit krävs för att komma tillrätta med överhettningsproblemen, utan att tappa för mycket prestanda. En svår uppgift och kompromissovillige Newey får allt backa tillbaka lite för att inte det ska bli en riktigt besvärlig inledning på säsongen.

Lotus har äntligen kommit så långt att man är redo att rulla ut bilen för en shakedown. Kanske var det ett lyckodrag att avstå testen i Jerez och istället dra nytta av den information som man fått efter de övriga Renaultteamens stora problem med motorerna och för tight paketering, även om det var av ”fel” anledning.

Teamen har också börjat titta på en eventuell justering av kvalformatet. Allt för många gånger har vi sett förare och team avstå från att köra Q3 för att spara däck och därmed devalverat den avslutande kvalavdelningen. Ett förslag är att de som går vidare till Q3 måste starta på de däck som man körde sitt snabbaste varv i Q2 med vilket skulle ta bort incitamentet att inte köra i Q3. Ett annat har varit att förlänga Q3 så att tid finns för två försök, ytterligare ett är att öronmärka eller ge ett extra set däck till de förare som går hela vägen till Q3. Det extra setet däck måste sedan lämnas tillbaka till FIA, det skulle göra att alla vågar pusha ett varv utan att riskera strategin för racet. Oavsett så måste alla team vara eniga om en förändring ska bli av.