En närmare titt på Marcus Ericssons Caterham CT05

Marcus Ericsson i sin Caterham CT05 i Jerez

Marcus Ericsson i sin Caterham CT05 i Jerez. Foto: Caterham F1 Team

Marcus Ericsson har redan avverkat sina två första testdagar som Formel 1-förare för Caterham F1 Team. Inte helt problemfritt av olika anledningar, inte minst på grund av Renault-motorn. I går var det testförare Robin Frinjs som var ute på banan i Jerez, inte helt lyckat det heller, och i dag är det Kamui Kobayashi som är ute och har avverkat fler varv än tidigare under testveckan. Det går alltså framåt.

Bilen som Marcus kör under säsongen heter Caterham CT05 och är, första gången för en Caterham-bil, till fullo designad och utvecklad vid Caterhams tekniska center i Leafield. Vindtunneltesterna har dock gjorts hos Toyota Motorsport GmbH (TMG) i Köln där man kunnat testa i 60 procents skala jämfört med 50 procent tidigare år. Det nya utvecklingsarbetet, vindtunneltesterna och ett fördjupat partnerskap med Dell/Intel menar teamchef Cyril Abiteboul har tagit Caterham betydligt närmare teamen framför, vilket enligt honom under året kommer att synas på prestationerna på banan.

Caterhams tekniska direktör Mark Smith säger att trots stora regeländringar inför säsongen så har teamet inte behövt ändra sin designfilosofi vid utvecklingen av CT05 allt för mycket. Man har ändå lagt ner mycket tid på den aerodynamiska och den mekaniska prestandan, och inte minst vikten. Däremot har de varit aningen mer konservativa vad gäller drivlina, kylsystem och värmehantering samt avgassystem.

En stor snackis i Jerez har varit CT05:ans nos. Det var Caterham medvetna om redan på förhand, men påpekar samtidigt att den inte är huggen i sten och att de utvärderar olika lösningar under säsongen. Vid förändringar måste dock nya kraschtest utföras.

Caterhams helgröna bil, till skillnad från förra året då den hade inslag av gult, har Renaults nya V6-turbo Energy som kraftkälla. Växellådan kommer från Red Bull Technology.