Marussia MR03 – bättre sent än aldrig

Marussia MR03

Marussia MR03

Så har nu Marussia också kommit igång här nere i Jerez efter några dagars försening. Max Chilton är ute på banan (ett varv avklarat i skrivande stund) bakom ratten på teamets nya bil MR03 som i en snabb hast är väldigt lik fjolårets MR02. De har lyckats maskera nosen rätt bra.

Tyvärr finns det inga bättre bilder på MR03 i nuläget. Däremot en lång pressrelease om bilen där vi fokuserar på tekniska specarna som du ser nedan, under bilderna.

Och förresten… om du mot all förmodan skulle ha missat det… här liverapporterar vi direkt, på plats, från testerna i Jerez.

Monocoque
Carbon-fibre composite
Front suspension
Carbon-fibre wishbone and pushrod suspension elements operating inboard torsion bar and damper system
Rear Suspension
Carbon-fibre wishbone and pullrod suspension elements operating inboard torsion bar and damper system
Electronics
MAT SECU TAG 320/Scuderia Ferrari
Bodywork
Carbon-fibre
Tyres
Pirelli P Zero
Lubricants & Fluids
Shell
Radio
Riedel
Wheels
BBS
Brake system
Carbon/carbon discs and pads with rear brake by wire system
Brake calipers
AP Racing
Master cylinders
AP Racing
Steering
Marussia F1 Team-designed hydraulic PAS
Instruments
Marussia F1 Team-designed steering wheel incorporating MAT PCU8 display
Fuel system
ATL Kevlar-reinforced rubber bladder
Cooling system
Marussia F1 Team
Extinguisher system
FEV FIA approved system
Seat belts
Sabelt
Overall width
1800mm
Wheelbase
3700mm
Displacement
1600cc
Maximum revs
15,000
Turbo charging
Single turbo
Fuel flow
100kg/hr max
Fuel capacity
100kg
Configuration
V6 90°
Cylinders
6
Bore
80mm
Stroke
53mm
Valves
4 per cylinder
Injection
500 bar - direct
Units per driver
5
Battery energy (per lap)
4 Mj
MGU-K power
120 kW
MGU-K max revs
50,000 rpm
MGU-H max revs
125,000 rpm
Transmission
Ferrari longitudinal gearbox
Servo controlled hydraulic limited-slip differential
Semi-automatic sequential and electronically controlled gearbox with quick shift
8 gears + reverse