Tekniska problem – så kan man sammanfatta dag 1 i Jerez

När den första dagen av säsongen 2014 startade så är det framförallt Marcus Ericsson första varv i Caterhambilen som jag kommer att minnas..

I övrigt har har det mest handlat om att överhuvudtaget få fart på bilarna. Mercedes såg ut att, tillsammans med Toro Rosso, ha kontroll på läget men fick båda avsluta i förtid med en rejäl avåkning för Lewis Hamilton när framvingen kollapsade på start o målrakan och åkte in under bilen som då inte gick att bromsa. Hamilton klev ur oskadd men teamet saknade reservdelar för att få ut bilen igen. För Toro Rosso tog det slut med ett tekniskt fel som stoppade bilen på banan och efter det kom man aldrig ut igen.

Ferrari var också ute tidigt men fick avbryta efter ett stopp. På eftermiddagen  var man ute igen och Kimi Räikkönen noterade flesta varv av alla med 31, fjärran de oändligt många varv man kunnat göra vid tidigare säsongspremiärer under åren

Marcus Ericsson tillbaka inne i depån igen efter sitt enda varv under dag 1 i Jerez

Marcus Ericsson tillbaka inne i depån igen efter sitt enda varv under dag 1 i Jerez

För Marcus Ericsson så dröjde det också länge innan teamet hade fått ordning på bilen men till slut fick han ändå känna på bilen som han ska köra under året. Efter lite småstrul med några motorstopp på väg ur depån rullade så den gröna Caterhambilen ut för ett installationsvarv som blev Ericsson enda idag. Kommentaren var att allt kändes lugnt och att anledningen till tjuvstoppen på väg ut var en felaktig mappning på motorn som hela tiden stannade när han la i växeln för att köra iväg. När detta var åtgärdat så kom Ericsson hela vägen runt. Caterham meddelade att man gått för maximal kylning för att säkra så många varv som möjligt utan alltför stor risk för överhettning vilket annars är ett stort problem. Caterhams team manager Graeme Watson berättade att det är fruktansvärt komplicerat att få dessa motorer att fungera och att ett t ex motorbyte just nu tar ca 12 timmar och ett motorbyte var precis vad man tvingades till när Renault ville köra en annan spec. I morgon är det dags igen för Marcus Ericsson och förhoppningsvis blir det fler varv körda då.

Den stora snackisen kring Caterham var annars den inte alltför vaka lösningen på bilen nos, döm själva

Speciellt utseende framtill på Caterhams CT05

Speciellt utseende framtill på Caterhams CT05

Om Caterham var sena ut så var det inget mot flera av toppkonkurrenterna, Red Bull visade upp sig först med 15 min kvar av dagen och Mclaren kom inte ut alls denna första dag i Jerez. Totalt körde de åtta team som kom ut tillsammans 93 varv denna första dag. Det säger en hel del om vilka problem alla haft.

Alldeles mot slutet av dagen kom också regnet men inte i några större mängder, det talas om regn under morgondagen men det får vi återkomma till.

1 Raikkonen (Ferrari), 1m27.104s (31 laps)
2 Hamilton (Mercedes), 1m27.820s (18 laps)
3 Bottas (Williams), 1m30.082s (7 laps)
4 Perez (Force India), 1m33.161s (11 laps)
5 Vergne (Toro Rosso), 1m36.530s (15 laps)
6 Gutierrez (Sauber), 1m42.257s (7 laps)
7 Vettel (Red Bull), no time (3 laps)
8 Ericsson (Caterham), no time (1 lap)