Lite mer om nya F1-motorn

Renault F1-motor 2014

Renault F1-motor 2014: V6, 1,6 liter, direktinsprutning, turbo

Som vi alla känner till vid det här laget är det nytt motorreglemente för årets säsong. Renault visar med hjälp av lite bilder hur nya motorn är uppbyggd med alla dess beståndsdelar.

Nytt för i år är att motorerna är direktinsprutade V6:or med turbo och cylindervolym på 1,6 liter i stället för förra årets V8:or på 2,4 liter utan turbo. Max varvtal ligger på 15 000 r/min och maxeffekten på omkring 600 hästkrafter. KERS-systemet (Kinetic Energy Recovery System) från de senaste åren heter numera ERS (Energy Recovery System) och är kraftfullare. 160 hästkrafter (120 kW) plockas ut ur energin som lagras i ett batteripack (som får väga mellan 20 och 25 kilo), dubbelt så mycket effekt jämfört med förra året (60 kW/80 hk). Kombinerad uteffekt (V6+ERS) ligger med andra ord på 760 hästkrafter, alltså i nivå med förra året. ERS får användas under maximalt 33 sekunder per varv, mot 6,67 sekunder per varv förra året.
Två generatorer tar tillvara på energin från avgaserna, MGU-H, samt från bromsarna, MGU-K.

Bränsleåtgången per race får maximalt uppgå till 100 kilo, 35 procent mindre än tidigare. Samtidigt får bilarna bara ha ett maximalt bränseflöde på 100 kilo bränsle per timme. Under V8-tiden fanns inga sådana restriktioner men omkring 170 liter per timme låg maxtrycket på då. Därför blir det numera ännu viktigare för förarna att kombinera bränsle- och eldrift i rätt proportioner vid varje varv.

Motorutveckling är inte tillåten under säsongen och varje förare har maximalt fem motorer att använda sig av under säsongen, annars väntar bestraffning. Förra säsongen fick varje förare åtta motorer. Maximala antalet fem per förare och säsong gäller även för följande komponenter: MGU-H, MGU-K, batteri, turbo och styrbox.

Lite kuriosa från förr
Mellan 1947 och 1953 var det sugmotorer på 4,5 liter eller överladdade på 1,5 liter som gällde. 2,5 liter sug alternativt 0,75 liter (!) med överladdning sa reglerna mellan 1954 och 1960. Cylindervolymen mellan 1961 och 1965 låg på 1,5 liter och överladdning användes inte. Under hela 20 år, mellan 1966 och 1986 var det 3,0-liters sugmotorer som gällde alternativt 1,5 liter med överladdning. 1977 kom första turbomotorn, från Renault, dessförinnan användes kompressor.
1987-1988 ökade volymen till 3,5 liter som ett försök att få bort turbomotorerna. Exempelvis körde McLaren fortsatt framgångsrikt med först Porsches sedan Hondas 1,5-liters turbomotorer.
1989 förbjöds turbomotorer och endast sugmotorer på 3,5 liter var tillåtna till och med 1994.
Mellan 1995 och 2005 var det 3,0 liter som gällde, plockade ur tio cylindrar.
2006 byttes V10-motorerna ut mot V8-motorer på 2,4 liter. Det är dessa som från och med i år är borta till förmån för 1,6-liters V6-motorer med turbo.