Är Formel 1-simulatorerna ett skämt?

Viasat Motors Eje Elgh testar Red Bulls F1-simulator

Viasat Motors Eje Elgh testar Red Bulls F1-simulator

Ferraris president Luca di Montezemolo har under sin traditionella jullunch sagt att han tycker att Formel 1:s behov av simulatorer gått för långt. Han går t o m så långt att han kallar det för ett skämt att man inte får köra mer ”i verkligheten” utan istället får förlita sig till datavärlden. En F1-simulator är långt ifrån något skämt men det är inte så konstigt att Di Montezemolo är irriterad med tanke på att detta har varit ett område där just Ferrari har varit en bit efter. Man har på senare tid tvingats anställa Pedro De la Rosa och dessutom gjort stora investeringar i utrustning för att komma ifatt. Han menar att det nu har blivit så dyrt att det är billigare att göra testerna direkt på banan vilket kanske delvis kan stämma för Ferrari som har en testbana precis utanför fönstret på Di Montezemolos kontor.

Ferrari har av tradition alltid velat testa sig fram till rätt lösningar på sina bilar och tog detta till en helt ny nivå under Schumacher-eran då det testades obegränsat och det talades om 50.000 testkm för t ex Ferrari, men även Mclaren körde åtminstone två separata testteam förutom sitt ordinarie raceteam och det blev ju till slut en ohållbar situation.

Viasat Motors Eje Elgh testar Red Bulls F1-simulator

Viasat Motors Eje Elgh testar Red Bulls F1-simulator

För att visa lite hur mycket vissa team förlitar sig på sin simulator så kan jag som exempel säga att Mclarens val av Kevin Magnussen gjordes delvis för att han var betydligt snabbare än Sergio Perez i just simulatorn. Till Perez försvar ska dock sägas att Sauber, som han kom ifrån till Mclaren, inte har någon egen simulator medan Magnussen suttit åtskilliga timmar i Mclarens topputrustade maskin långt innan han blev aktuell för ett inhopp i F1.

Många team, i alla fall de med resurser, använder också sina simulatorer online under raceheglerna för att testa fram rätt setup-lösningar och får då förutsättningarna på plats inmatade för så relevant data som möjligt. Kan t ex också vara en ny vinglösning som behöver verifieras då vädret inte tillåter det på plats (ex regn fredag och torrt söndag) o s v.

Även på detta område skiljer det alltså en hel del mellan teamen och användningen är hos vissa starkt begränsad till att kanske enbart vara ett sätt för föraren att ”köra in sig” på den bana man tävlar på nästa gång. I GP2 har också användningen av simulator blivit relativt frekvent och har teamen ingen egen finns det några toppmoderna anläggningar som inte är knutna till något specifikt team som man kan hyra in sig hos.

En förare som snabbt skaffade sig ett rykte om att vara extremt snabb i simulatorn är Nya Zeeländaren Brendan Hartley som hade den uppgiften hos Mercedes. Hartley har nu fått plats i Porsches nya LMP1 satsning, mycket baserat på sina förmågor i F1-simulatorn. Även på sportvagnssidan har användningen av simulator brett ut sig för att öka mängden körning utan att behöva vara på bana.

Personligen kan jag verkligen se behovet för det är utan tvekan en billigare metod för testning till en viss gräns. Att köra på bana är dock helt klart att föredra för alla och möjligheterna kommer att öka  kommande säsong med två testdagar vid fyra tillfällen i direkt anslutning till de lopp som körts dagarna innan (Bahrain, Barcelona, Silverstone and Abu Dhabi).

Avslutningsvis så är det lätt att avfärda Luca Di Montezemolo som en retoriker som bullrar lite extra för att få till en diskussion som i slutändan endast är till för att gynna Ferrari. Men han har definitivt en poäng i att simulatorn inte får ersätta vanlig körning fullt ut, det vore ett stort misstag av de bestämmande om vi i framtiden får en sådan utveckling.

Vill ni se hur Eje Elgh hade det i Red Bulls simulator kan ni göra det här:)