Ingen plats i DTM 2014 för Felix Rosenqvist…

Nej tyvärr var det beskedet som Felix Rosenqvist fick häromdagen efter ett samtal med de ansvariga hos Mercedes. Givetvis inte bra men nya samtal ska föras om vad som kan bli aktuellt och en testförarposition har det pratats om och det är ju ett steg i rätt riktning. Det andra spåret som finns är, som jag skrivit tidigare, World Series, det finns lite andra alternativ också, men långt ifrån så attraktiva som de borde vara för en förare av Rosenqvists kaliber. Svaret på alla frågor för nästa säsong får vi nog dessvärre vänta på till början på nästa år.

Apropå Mercedes så fick man avbryta sin däcktest i förtid efter att Nico Rosberg fått punktering på startrakan i Bahrain hög fart under gårdagen (se tidigare inlägg). Bilen fick skador och eftersom det var sista dagen av testen bedömde man tiden för knapp för att hinna reparera. Pirelli gick igår ut med informationen att däcket som havererat var en prototyp som enbart testats i deras labb och som inte kommer att användas igen. Man hävdar också att deras däck är säkra och att det som användes på Rosbergs bil var ett däck där man testade nya lösningar för konstruktion och gummiblandning med målsättningen att hitta bästa tänkbara lösning för 2014 och man menar också att säkerheten kring nästa års däck inte är ifrågasatt.

Pirelli har uppenbara problem med att hitta rätt med hur deras däck ska sättas ihop för att stå pall för påfrestningarna och även om tester är till för att utröna ev brister så borde man vid detta laget kommit till rätta med däck som helt plötsligt bara ger upp. Det om något är en säkerhetsrisk, så fort däcken sitter på en Formel 1-bil (test eller tävling) borde de hålla en nivå där de inte punkterar, tillsynes utan anledning. Den typen av problem borde man ha under kontroll innan de testas på banan för att istället kunna koncentrera sig på prestanda.

Jag vet att alla som kritiserat Pirelli under året nu återigen får vatten på sin kvarn och nu bara väntar på att få säga ”vad var det vi sa” en gång till och det är lätt att hänga på det tåget. Personligen har jag länge tyckt att Pirelli ska ha beröm för sitt arbete med att göra däck som förbättrade underhållningen, men ju längre tiden går så börjar jag undra hur det är med kompetensen kring detta svåra uppdrag. Som sagts så många gånger tidigare är det inga problem att bygga ett däck som håller, problemet är att samtidigt göra ett däck som är svårt att hantera och som har ett prestandatapp som gör loppen intressanta (vilket var önskemålet från teamen och FIA). Jag och många andra, inte minst Pirelli själva, har hela tiden hävdat behovet av testbilar som ger relevant data, något man för första gången på allvar hade vid testen i Bahrain. Förhoppningsvis är det så att gårdagens haveri var det sista vi kommer att få uppleva på länge och att lärdomen det Italienska däckföretaget fått nu är tillräcklig för att få bukt med problemet en gång för alla.

En sak är dock säker, Pirellis PR-mardröm fortsätter ett tag till, det var många som hann läsa Nico Rosbergs tweet igår innan det togs bort. Det jag undrar är om inte Rosberg twittrade, väl medveten om konsekvenserna, för att sätta lite extra press på Pirelli. Det var skrivet med skämtsam ton men det är inget skämt att råka ut för en sådan incident i hög fart med livet som insats.