Sergio Perez klar för Force India idag…

Force India har utlyst presskonferens i eftermiddag och mycket pekar mot att Sergio Perez då bekräftas som teamet andre förare (inte andreförare) bredvid redan klara Nico Hülkenberg.  Får väl anses som en bra räddning av en karriär i F1, att på så kort varsel säkra en plats i Force India efter att ha fått kicken från Mclaren så sent som i november. Skulle gissa att Mclaren har haft en hel del påverkan på detta beslut då det känns som om Mclaren teamchef, Martin Whitmarsh, haft lite dåligt samvete för hur Perez hanterades i denna affär. Det var inte något kontraktsbrott eller liknande men jag tror att Whitmarsh hade en annan plan för sina förare än vad som egentligen blev fallet. Force India får därmed en mycket stark föraruppställning nästa säsong och får man bara nordning på bilen kan 2014 bli riktigt bra för Dr Mallya och Co.

FIA har även öppnat upp för att ta in ett 12:e team fr o m 2015/2016. Detta är i princip samma process som man satte igång till säsongen 2010 då tre av femton sökande team fick en plats på gridden. Är nog klokt att hålla lite koll på intresset om något av de nuvarande teamen faller ifrån, flera team har rapporterats ha stora ekonomiska bekymmer och Marussia har ju t o m sökt någon att gå ihop med.

Apropå Marussia så ska deras förare Jules Bianchi köra för Ferrari vid däcktesten i Bahrain nästa vecka, ett uppdrag han kommer dela med Pedro de la Rosa. Testen handlar inte bara om däck utan, för Ferrari, även om att jämföra data med sin simulator vilket kan förklara varför De la Rosa kör som har ansvar för just detta. Att Bianchi kallas in beror på att han även tillhör Ferrari Driver Academy. I övrigt har Red Bull valt att köra med Sebastian Buemi medan Mercedes troligen använder sina ordinarie förare vid den kommande testen.

Intressant uttalande kom igår från Caterhams Cyril Abiteboul som menar att förare som inte bidrar till teambudgeten är snudd på oansvariga. Abiteboul menar inte att alla ska betala för sina körningar men att det ligger i allas intresse att hjälpa till med sponsorarbetet för att få bästa tänkbara förutsättningar. Ett uttalande som gör att åtminstone jag inte längre tror på Heikki Kovalainen hos Caterham nästa säsong. Kovalainen har ju mer eller mindre uttryckt sig på detta sätt, att han inte tänker jaga pengar eller sponsorer för att köra i Formel 1. Kan faktiskt förstå teamchefen i Caterham, att han känner som han gör, borde väl ligga i allas intresse att få så mycket medel att jobba med som möjligt. Flera av de mer etablerade förarna, näst intill alla, har ju vid ett eller flera tillfällen under karriären varit med och dragit in sponsorer som möjliggjort en karriär i F1 och därför tror jag vi kan skrota begreppet ”paydriver”, alla är eller har varit det på ett eller annat sätt. Sen kan det naturligtvis se annorlunda ut över tid beroende på konjunkturen, hur stora krav teamen kan ha och hur mycket en förare kan kräva för att köra.

Till sist, missa inte Viasat Motors Luciapodcast.. ute redan idag!