Dubbla poäng i finalracet!

Idag sammanträder FIA, Internationella motorsportförbundets Tribunal i Paris

Internationella bilsportförbudet FIA har idag haft möte i Paris med F1 Strategy Group och Formula One Commission.

En hel del viktiga saker beslutades det om och en av de större var att det fr o m nästa säsong kommer att delas ut dubbla poäng efter finalracet i båda mästerskapen för att som man skriver ”in order to maximise focus on the Championship until the end of the campaign.”

Man kom också överens om principerna för ett kostnadstak, begränsningarna kommer att börja gälla fr o m säsongen 2015.

På säkerhetsmässiga grunder kommer Pirelli att få hålla en däcktest i Bahrain 17-19 december, alla team är inbjudna att vara med och hittills har sex team tackat ja: Red Bull, Mercedes, Ferrari, Mclaren, Force India och Toro Rosso.

Som en del redan läst har önskemål funnits om fasta nummer för förarna och alla har nu uppmanats att välja ett nummer mellan 2 och 99, ett nummer som föraren sedan behåller under resten av F1-karriären. 1:an är dock reserverad för den regerande mästaren. Högst placerade föraren i föregående års mästerskap har förtur

Fr o m nästa säsong inför en ny form av bestraffning för mindre förseelser att införas. Förarna kommer alltså att vid mindre förseelser få ett fem sekunders straff. Hur detta straff  kommer att appliceras är inte klart ännu och kommer att diskuteras med teamen.

Av det beslutade tycker åtminstone jag att dubbla poäng kan vara lockande och ökar möjligheterna för jagande team att komma ikapp med en extra satsning på segern i finalracet… å andra sidan kan ju Red Bull vinna med ännu större marginal också:). Självklart bra också med en däcktest, märkligt att det ska dröja så länge innan man får till något så viktigt. Ett embryo till kostnadstak är helt nödvändigt med tanke på att ingen är betjänt av alltför stora kostnader och ojämnt startfält. När det gäller förarnummer är det nog mest marknadsavdelningarna som är glada att slippa byta ut alla kepsar och tröjor som trycks upp hela tiden och som måste ändras då varje säsong, för många, betyder nya startnummer. Ett fem sekunders straff är också bra då nyanserna saknats i nuvarande påföljdssystem. Fem sekunder går att reparera för mindre förseelser och betyder inte att det är helt kört.