Är startfältet i Formel 1 på väg att krympa..?

Starten i Abu Dhabi 2013

Samtidigt som FIA och F1 tittar på att ge förarna och teamen permanenta nummer och dela ut pris för flest antal pole positions under en säsong så blir det tyvärr alltmer uppenbart att flera team har stora problem med ekonomin.

Redan i våras hörde jag de första ryktena om att Marussia sökte något annat team att gå ihop med, dock utan att lyckas. Nu kommer, trots tionde plats i konstruktörsmästerskapet och stora pengar på väg in, nya rykten om att Marussia söker en partner. Bl a har ägarna försökt köpa andelar i Williams  men nu de senaste dagarna är det Sauber man sökt kontakt med för att ev gå ihop.

Samtidigt som detta fick jag idag, låt oss säga, starka indikationer på att det är betydligt värre än så hos Lotus. Det kan t o m vara så illa att sagan om Lotus kan vara över inom några dagar. Ingen är väl iofs speciellt förvånad med tanke på allt som hänt under året med uteblivna löner till både personal och Kimi Räikkönen. Finns även mycket som pekar på att även Sauber kan var på väg mot samma öde. Det Schweiziska teamet hade jätteproblem med likviditeten mitt under säsongen och räddades tillfälligt av ryska slantar som kom med Sergei Sirotkins tänkta plats som förare 2014.

Allt detta är information som jag ser som mycket trovärdig, samtidigt har jag dock under åren sett team vara i brygga för att i sista stund hitta en investerare som tryggar framtiden. Helt klart verkar affärsmodellen som flera av F1-teamen använder sig av inte fungera, titta bara på hur stora pengar som förarna måste ha med sig för att bli aktuella för en styrning. Kanske är det så att det krävs lite ”avskrivning” av vissa skulder i en rekonstruktion för att vissa team ska kunna leva vidare.

Skulle det gå som allra sämst kan det vara så illa att vi nästa säsong inte har mer än 16 bilar på gridden, kan bli en hård nöt för Bernie Eccelstone att knäcka då han har krav på sig att ha ett visst antal bilar till start varje år. Jag är inte säker, men jag tror att 18 är det minsta antalet startande det kan vara utan att Eccelstone måste agera och det har han gjort flera gånger under åren och det kan alltså bli aktuellt igen. Alla kan vara rätt säkra på att, drygt 80-årige, Eccelstone följer utvecklingen  mycket noga för att inte hamna i ett läge där allt gått för långt för att kunna räddas.

Missa inte heller Ejes och min senaste Podcast som vi spelade in i eftermiddags..