Sista rycket för V8:an…

 

Renault-RS27-F1-engine

Renault-RS27-F1-engine

Kommer så väl ihåg när det nuvarande motorreglementet togs i bruk till säsongen 2006. Jag satt på redaktionen i januari någon gång och lyckades hitta några skakiga bilder från Ferraris första varv med den nya bilen, men det var inte bilens utseende som intresserade, det var hur den lät. Under hela min karriär som F1-kommentator fram tills dess hade det varit V10:or på antingen 3,5 eller 3,0 liter och känslan när man hörde en V10:a rusa på fulla varv fick verkligen håret att resa sig på armarna. Därför var det med spänd förväntan och lite bävan man nu, i januari 2006, satt och lyssnade på den nya V8-motorn. Ljudet var helt klart annorlunda, dovare på något sätt och inte alls så där skrikigt, högfrekvent som V10:orna, men jag kan inte påstå att det var någon revolutionerande skillnad och åtminstone jag vande mig fort vid det nya ljudet.

mercedes-2014-v6-f1-engine

mercedes-2014-v6-f1-engine

Bara ett race återstår nu för V8:orna och nästa säsong är det återigen dags att justera motorreglementet. V6:or på 1,6 liter och turbo gör att motorljudet kommer att bli annorlunda. En del befarar att mycket av känslan med Formel 1 kommer att försvinna om det inte låter tillräckligt men av vad vi kunna höra från de dynokörningar som presenterats från Honda och Mercedes så känner inte jag mig speciellt orolig. Tvärtom ser jag fram emot de nya utmaningar som både motortillverkare och team står inför och tror att detta kommer att gynna spektaklet och jämna ut startfältet ordentligt. Kanske t o m är så att vissa av de sämre teamen  tar några rejäla kliv uppåt med hjälp av nya motorer och regler.

Vad tycker ni, gör Formel 1 rätt som byter motorreglemente?

View Results

Loading ... Loading ...