Silly season – senaste versionen

November månad och bara ett lopp kvar att köra då vi tar en snabb titt på hur det ser ut i de olika teamen inför 2014. Man kan snabbt konstatera att det är lite oroligt i leden med knappt halva startfältet utan kontrakt.

Vi börjar väl med de team som har klart med sina förare:

Ferrari: Fernando Alonso – Kimi Räikkönen

Red Bull: Sebastian Vettel – Daniel Ricciardo

Mercedes: Lewis Hamilton – Nico Rosberg

Mclaren: Jenson Button – Kevin Magnussen

Williams: Felipe Massa – Valtteri Bottas

Toro Rosso: Jean Eric Vergne – Daniil Kvyat

Så långt har vi de team som är helt klara, i övrigt har vi även Jules Bianchi som är bekräftad hos Marussia, alla övriga är alltså utan ett offentligt kontrakt för 2014 (kan säkert finnas kontrakt skrivna som gäller under vissa förutsättningar men dom räknar jag inte nu).

Så de team som behöver fylla sina platser är alltså:

Lotus:

Force India:

Sauber:

Caterham:

Marussia: Jules Bianchi

Det innebär att vi just nu har nio platser ”lediga” och en grupp på, i min värld, tretton/fjorton förare som är aspiranter på dessa platser, kan vara någon till men i huvudsak ser min lista ut så här:

Romain Grosjean – troligen redan påskrivet med Lotus men ej bekräftad då teamets finansiering ännu inte är säkrad.

Nico Hülkenberg – möjliga alternativ är Force India, Lotus och Sauber. Lotusdealen är också här troligen påskriven men inte gällande förrän finansieringen är klar.

Paul di Resta – Som jag ser det är Force India hans enda alternativ men är då beroende av att t ex Hülkenbergs deal med Lotus går igenom, annars kan han åka ut. Knappast några större pengar med sig.

Adrian Sutil – Tyska AMuS skrev i helgen att ett kontrakt med Force India är påskrivet dock inget bekräftat, troligen hans enda alternativ. Sutil går knappast neråt på gridden.

Sergio Perez – Ja, var går stackars Perez? Utsparkad från Mclaren i ett väldigt sent skede av sillyseason och i ett svårt läge. Mclarens Martin Whitmarsh fiskar efter jobb åt Perez hos flera team, troligen för att man kickat ut mexikanen, som man i väntan på Alonso egentligen velat behålla minst ett år till, av ekonomiska skäl. Kan bli vad som helst, allt eller inget känns det som.

Esteban Gutierrez – Samma läge som för Perez med pengar som verkar ha fastnat på vägen från mexikanskt håll.. Det är alltså inte Carlos Slim själv som direkt står för pengarna, det är en av sönerna som fått en budget att ”leka” med och har kanske använt en del av slantarna på annat håll.

Pastor Maldonando – Den Venzelulanske föraren har inte direkt samlat pluspoäng den gångna helgen med ett ganska plumpt uttalande om att Williams skulle ha saboterat hans bil under kvalet till USA:s GP. ”Pastorn” har dock andra fördelar, han har en väldigt stor och attraktiv finansiering med sig och har länkats till flera team, mest namnkunnigt är förstås Lotus och där tror jag faktiskt han endast går och väntar på Quantum. Kommer de att betala för sin andel i Lotus eller inte? Om inte så känns det närmast nödvändigt för Lotus att plocka in Maldonado under 2014. Skulle Quantumdealen gå igenom kan det istället bli Sauber som också gärna fyller på i kassan efter ett svårt 2013 pengamässigt.

Giedo van der Garde – Blir enligt honom själv inte kvar hos Caterham, frågan är bara vilka alternativ som finns. Van der Garde själv var i Abu Dhabi mycket säker på en plats hos Williams men det är ju som bekant inte aktuellt längre. Holländaren har pengar men frågan är hur långt det räcker och vem som tycker han är tillräckligt bra? Jag tror han åker ut..

Charles Pic – Har varit väldigt tyst om den tunne lille fransmannen i Caterham (kallas även tooth pic). Har dålig koll på hans ekonomiska förutsättningar men det faktum att han hittills köpt sig två säsonger i F1 visar att det finns lite ekonomiska muskler. Men samma för honom som med hans teamkompis, vem vill ha honom? Jag tror att även Pic åker…

Max Chilton – Av årets förare återstår då bara Chilton som visserligen kommer i mål hela tiden men som är på tok för långsam. Chiltons chans att bli kvar i F1 ligger hos Marussia där möjligheterna blev större när Kevin Magnussen blev klar för Mclaren. Jag tror Chilton blir kvar hos Marussia..

Återstår då några förare på min lista som inte kört regelbundet i år, högst upp förstås Heikki Kovalainen. Ersatte i helgen landsmannen Kimi Räikkönen i Lotus utan något värst vidare resultat av olika anledningar och säger själv att hans enda realistiska chans till körning nästa år ligger hos Caterham. Jag ger honom en 50/50 chans till start 2014. Sedan finns då ett par GP2 förare som kan bli aktuella och det är James Calado, Felipe Nasr, Sam Bird och kanske någon till.. Calado har kört några fredagar för Force India i en utbytesaffär med amerikanske GP3-föraren Conor Daly. Det var Daly som egentligen skulle köra dessa fredagar men som hellre körde GP3 för ART, ART som delvis ägs av Nicolas Todt, samme Todt som också är manager för Calado. Ja, ni hör själva det blir lite komplicerat. Jag är ganska övertygad om att Calado saknar de medel som krävs för F1 2014. När det gäller Felipe Nasr, som har samma manager som Kimi Räikkönen (Steve Robertson), så har han länge gått runt och sagt att han har stora pengar till sitt förfogande, närmare bestämt 13 milj dollar. Det kommer man en bit med, problemet är bara att en stor del av dessa pengar kom från ett oljebolag i Brasilien som nu gått i konkurs…Högst osäker framtid för Nasr i F1. Avslutningsvis är det då tvåan i GP2 i år, Sam Bird kvar. Bird har kort och gott inga pengar och jag bedömer hans chanser till en plats i F1 som mycket små.

Vad hände med årets vinnare av GP2, Schweizaren Fabio Leimer undrar ni kanske? Till att börja med ska han göra militärtjänst under vintern och sedan så tror jag han kommer att köra BMW i DTM nästa säsong, varför inte som ersättare till Andy Priaulx som meddelat att han byter till GT-racing med BMW nästa år.

Så ser jag på sillyseason just nu och är absolut ingen sanning men en, i mina ögon, rimlig utveckling på den siligaste av sillyseasons på många år..