Risk för tråkiga race…?

US Grand Prix 2012

US Grand Prix 2012 (Foto: Seefrank)

Sitter just och läser lite kommentarer från diverse teamchefer som nu är oroade över att racingen kan bli tråkig nästa säsong. Anledningen är att Pirelli nu hotar med att göra ultrakonservativa däck som står emot vilken behandling som helst vilket definitivt kommer att påverka racingen negativt. Att Pirelli gör ett sådant utspel är inte alls konstigt, maken till nedsvärtat varumärke har man inte sett på många år, om någonsin, och allt för att men hela tiden försökt vara alla till lags. Att sedan få noll support från FIA och mängder av kritik från förare, team och publik gör ju att Pirelli självklart väljer en väg där de aldrig kan kritiseras för att göra dåliga däck.

Är det inte konstigt att F1-familjen har så fantastiskt svårt att hitta balansen, självklart finns mängder av hinder men nog borde någon ha sportens bästa för ögonen även från teamens sida och inte hela tiden enbart se till sig själv.

Hur svårt kan det vara att låta Pirelli få testa fram riktiga däck som motsvarar efterfrågan med en bil som motsvarar rätt påfrestningsnivåer? Att låta något eller några team få göra ett antal testdagar på ett roterande schema med början bakifrån i konstruktörs-VM vore väl ett alldeles utmärkt sätt för de sämre teamen att få en liten fördel.  Att på så sätt hjälpa Pirelli med däcktester utan att göra de stora drakarna oroliga för att en toppkonkurrent tillskansar sig fördelar. Jag menar, hur orolig skulle t ex Red Bull vara för Marussia om de nu skulle bli utsedda till testteam?

Och varför dyker nu den här diskussionen upp just nu? Jo, för så fort det blir enstoppsrace så blir några högljudda personer uttråkade och tycker racingen är helt värdelös o s v, vilket gör teamchefer och marknadsavdelningar helt förskräckta. Tämligen omgående börjar diskussionen om däckens påverkan på underhållningen att ta fart igen, fast nu åt andra hållet. Att det blir för LITE action på banan, vilket är resultatet om däckslitaget inte finns eller är minimalt.

För egen del tyckte jag att USA:s GP var bra. Lite avvaktande i början, men allt eftersom mer intensivt eftersom marginalen var knapp för många att klara sig på ett stopp och fick vi en hel del roliga fighter mot slutet.

Lotus hävdar efter gårdagen att Romain Grosjean nu är en av de 3-4 bästa förarna på gridden och jag kan inte annat än hålla med. Fransmannen har plockat näst mest poäng de fem senast loppen bakom oövervinnerlige Sebastian Vettel. Det ligger lite av ett löjets skimmer över Formel 1 när förare som Nico Hülkenberg och Romain Grosjean inte har kontrakt för nästa år när vi hunnit ända in i november månad. De två tillsammans i ett bra team skulle kunna vinna båda titlarna nästa säsong…