Hårdare bedömning kring ”track limits” denna helg…

FIA kommer att vara hårdare i sin bedömning mot förare som ”genar” genom chikanerna under Abu Dhabis GP och på det sättet skaffar sig en fördel.

Förra helgens lopp på Buddh International Circuit fick många att undra vad som gäller när förare inte håller sig inom den vita linjen, d v s kör utanför banan och ändå får behålla sin position eller sin tid i ett kval. FIA gick tillslut ut med informationen att det, under kvalet i Indien, var ok att släppa ut bilen i utgångarna eftersom det var svårt att för förarna att vara exakt i de många skymda avsluten på kurvorna medan det inte var tillåtet att gena vid apex. I loppet däremot var inget av det ovannämnda tillåtet, något som det ändå var lite si och så med när det gällde bedömningarna.

Det här är en viktig fråga, inte bara för förarna utan även för alla oss som följer loppen vid tv:n. Det ändrar ju förutsättningarna ganska radikalt om det är olika bedömningsgrund mellan lördag och söndag, speciellt om publiken inte får reda på vad som gäller förrän i efterhand vilket var fallet i Indien när det gäller kvalet.

Som ni kanske minns från ett tidigare inlägg så ringde jag upp FIA-domaren Lars Österlind för att få ett klarläggande kring vad som gäller och beskedet var att man behandlar fall från fall och vidtar endast åtgärder om föraren bedöms har vunnit något på att åka vid sidan av banan. En, som ni förstår, svår uppgift för förarrepresentanten, att hålla koll på alla 22 förarna på en gång. Lars Österlind var dock oroad över utvecklingen på de moderna banorna, med gigantiska avåkningszoner och låga kerbs där förarna kan ladda precis hur hårt som helst utan att drabbas nämnvärt tidsmässigt och sa att detta är en fråga som kommer att tas upp på ett möte FIA ska hålla den 4:e december.

Men redan denna helg, där Lars Österlind f ö är domare, kommer FIA att vara lite tuffare i sin bedömning och det gäller främst i de tre chikanerna där alla som genar, och uppfattas tjäna på det, genom kurva 6, 9 och 12 kommer att rapporteras till domarna. FIA skriver också i sitt uttalande att om två bilar närmar sig t ex kurva 8 och där den främre bilen missar apex i kurva 9 och kommer ut med ett större avstånd till bakom varande bil så blir den främre bilen rapporterad till domarna. Ett annat exempel som man tar upp är om två bilar närmar sig kurva 8 och där den bakre bilen, genom att gena, kommer ut inom DRS-avstånd så kommer den bakre bilen inte att få använda DRS, skulle detta ändå ske blir denne rapporterad till domarna.

Ni förstår att FIA inte gör det speciellt lätt för sig men tvingas till dessa åtgärder då banan är byggd som den är. För mycket asfalt att köra på gör det till en tuff eftermiddag i domarrummet på söndag. Vi får helt enkelt önska Tim Mayer, Lars Österlind och Martin Donnelly som har det tvivelaktiga uppdraget att tillsammans hålla reda på detta, lycka till.

Jag måste ändå säga att jag välkomnar dessa åtgärder som, även om de verkar krångliga, ändå ger oss besked om vad som gäller. Däremot har det inte kommit några klargöranden om vad som gäller under kvalet och vi får därmed anta att det blir som Lars österlind sa från början, att man bedömer från fall till fall och endast bestraffar (stryker tiden) om det visar sig att någon förare tjänat på att åka vid sidan av.

Till sist.. här vår senast podcast