Maldonado lämnar Williams…

Det verkar nu vara klart att Pastor Maldonado lämnar Williams trots två år kvar på kontraktet. Det är BBC som rapporterar att det börjar röra på sig och favorit till platsen som ersättare hos Williams är just nu Felipe Massa. BBC rapporterar vidare att Pastor Maldonado tillsammans med Nico Hülkenberg är de två förare som Lotus nu överväger och att båda har gjort klart med Lotus men där den affärsmässiga biten återstår, d v s lyckas Lotus få till sin deal med Quantum Motorsports och tar Hülkenberg eller blir det Venezulanska oljepengar istället och Pastor Maldonado.

Min uppfattning hur de ska välja är glasklar. Nico Hülkenberg är den klart starkare av de två och kommer att innebära bra med kontruktörspoäng som i slutändan väl väger upp det faktum att han inte har någon större ekonomisk backning med sig. Problemet är om Lotus är så illa däran att man helt enkelt måste ha likviditet för att kunna fortsätta, då måste de ju helt enkelt ta Maldonado.

Satt även och funderade på det här med dominanta världsmästare och hur det krävs speciella omständigheter för att hitta det vinnande konceptet. Kombinationen Sebastian Vettel/Adrian Newey saknar just nu motstycke och måste vara rejält frustrerande på konkurrenterna. Senast vi hade en dominans av detta slag, och ett riktigt radarpar när det gäller förare/designer, så var det Michael Schumacher och Rory Byrne som fullständigt krossade allt motstånd i början av 2000-talet.

Jag kan verkligen förstå varför Fernando Alonso överväger sin framtid hos Ferrari. Han om någon vet vad som krävs och jag är ganska säker på att han trodde han hittat den perfekta kombinationen hos Ferrari men har nu efter fyra säsonger börjat inse att det kanske inte kommer att hända hos ”de röda” och måste, innan karriären är slut, se om sitt hus. Detta är dock inte är så lätt i det långtidskontrakt han nu sitter med Ferrari och Santander och han får verkligen lita till att hans varumärke, som en av de absolut starkaste förarna, verkligen är tillräckligt för att bli utlöst och därmed vara fri att gå till Mclaren som verkar troligast just nu.

Jag har flera gånger skrivit att Formel 1 handlar om timing. När förare som t ex Fernando Alonso säkrat sin ekonomiska framtid (gissningsvis det första delmålet när man kommer till F1) så blir fokus att få bästa tänkbara förutsättningar. Som debatterats i kommentarsfälten i tidigare inlägg, huruvida en förare är bra eller inte eller om det är bilen som gör jobbet, så kan man inte för att bli världsmästare göra det på egen hand. Allt handlar om timing, vilka som finns bakom på designsidan, vilken motor du har o s v. Det är helt enkelt ett paket som vinner och att göra en jämförelse mellan två förare utan att ha sett dem köra exakt lika länge, med samma förutsättningar och i samma bil går inte. Den enda relevanta jämförelsen som går att göra är mellan två teamkamrater som kört tillsammans över tid.

Kimi Räikkönen är också en förare som hamnat lite på bakfoten. Körde visserligen en Neweybil i Mclaren som var mycket snabb men som inte höll. Flyttade sedan till Ferrari och fick det sista ur Byrne-eran och vann med extremt liten marginal VM-titeln 2007 men har efter detta egentligen aldrig varit nära en ny titel. Samma för honom, på fel plats vid fel tillfälle. När han kom tillbaka till F1 2012 med Lotus så hamnade han mitt i Vetteldominansen och flyttar nu till Ferrari som f n inte känns som det säkraste kortet när det gäller att bygga en vinnarbil.

Att bli världsmästare i Formel 1 kräver som sagt speciella omständigheter och går inte att tillskriva enbart en enda person. Föraren, teamet, designern, motorleverantören – alla är beroende av varandra för att lyckas och har du allt detta så kan du vinna många titlar men saknas någon av delarna kan det gå en hel karriär utan VM-titel även om t ex bilen eller föraren är den snabbaste i hela fältet. Och det är ju trots allt titlarna som räknas eller hur?