Viking Motorpark blir av?

Hade ett intressant samtal med Bo Fallbrink, initiativtagare till Viking Motorpark, ni vet banan utanför Enköping som det talats om så länge men som ännu inte sett dagens ljus.

Generellt är det ju närmast ett självmordsuppdrag att bygga eller driva en racerbana i Sverige, om man ens får tillstånd. Tierp Arena gick nyligen i konkurs och på Anderstorp lägger man nu ner tävlingsverksamheten eftersom man känner sig motarbetad av Gislaveds kommun när det gäller tillstånd för vad som får göras på banan. Har inte koll på ekonomin hos de övriga banorna i Sverige men har svårt att tro att det karvas i guld direkt.

När det gäller Viking Motorpark så har det runnit en hel del vatten under broarna sedan idén kläcktes i slutet av 1990-talet. Då fanns en ambition om att det skulle vara en anläggning som innehöll allt från oval, dragstrip till vanligt bana men sedan dess har förutsättningarna förändrats. Ovaler finns det redan ett flertal i Europa och en av världens bästa dragstrippar ligger i Tierp (Tierp Arena kommer ju troligen att drivas vidare) så när det äntligen närmar sig en byggstart av projektet så är det enbart en ”roadcourse” som är aktuell.

Byggstart ja, hur ser då läget ut?

Efter oändliga tillståndsprövningar har nu Viking Motorpark fått en detaljplan som vunnit laga kraft, detta betyder i praktiken att man har bygglov. Det som återstår är en huvudförhandling i Miljödomstolen där man ska komma överens om vilken typ av verksamhet som ska bedrivas. Det Viking Motorpark sökt tillstånd för är 15 tävlingar/år á 4 dagar dock max 45 dagar/år och man söker ljudtillstånd för svensk racing, d v s max 100db. Man har även i sin tillståndsansökan sagt att ingen verksamhet alls kommer att hållas under några veckor mitt i sommaren och det blir också körfritt påsk och midsommar.

När kan det då finnas en bana att köra på?

Bo Fallbrink, som numera är ganska luttrad när det gäller tidsperspektiv, säger att det, i den bästa av världar, kan vara verksamhet på banan från hösten 2014 men det troligaste är att banan är i bruk någon gång under 2015.

Det finns några faktorer som gör att åtminstone jag blir försiktigt optimistisk. Det faktum att bolaget kring Viking Motorpark kontaktats av ett fondkommisionsbolag som säger sig vara villiga att försöka dra in de pengar som behövs är ju positivt. Att man dessutom har anlitat en av världens ledande bankonsluter, Hans Jürg Fischer, bl a tidigare ägare av Euro Speedway och som fick i stort sett allt utom F1 att komma till Moscow raceway i år, är en annan bra sak. Vet också att man hört av sig Hermann Tilke för en konsultation kring banans layout.

När så många banor i världen har ekonomiska problem blir man dock lite fundersam på hur en bana utanför Enköping i motorsportpolitiskt ”iskalla” Sverige ska kunna överleva. Bo Fallbrink menar att det finns underlag och att nyckeln ligger i hur man finansierar bygget och driften. kan man klara detta utan banklån och enbart på aktiekapital så blir naturligtvis läget lite gynnsammare. Framförallt måste man ha daglig verksamhet, de tävlingar som kommer att köras räcker inte alls för att överleva och får ses enbart som en bonus.

Det är ingen idé att redan nu börja spekulera om Viking Motorpark kommer att lyckas med det som många andra misslyckats med. Till att börja med måste banan byggas och om vi får tro Bo Fallbrink så är byggstarten inte alltför långt borta.

Banans inte alltför uppdaterade hemsida har lite bilder och animeringar på vad som kan bli den största motorsportanläggningen i Sverige.