Håller F1-förarna på att bli ”backhoppare”?

Nyss hemkommen från Hockenheim och DTM-final med flera bra svenska insatser. Mattias Ekström hade vinstchans i DTM:s finalrace när spanjoren Daniel Juncadella fick för sig att göra en manöver som han inte tänkt igenom riktigt med resultatet att Ekström blev påkörd och tappade kontakten med täten. Nu blev det ändå en fjärdeplats för Mattias som därmed blev bästa Audi.

Felix hade en liten chans att vinna EM i F3 men uppförsbacken var brant med 45,5 poäng upp till Raffalele Marciello när helgen startade och bara 75 kvar att köra om. Rosenqvist och Marciello delade på första startled i alla tre racen och Rosenqvist vann de två första medan Marciello tog  segern i race 3. Att Marceillo kunde köra på resultatet syntes tydligt, främst i race två då han behövde bli sämst fyra för att säkra titeln. Italienaren kom i väg som trea men släppte senare förbi teamkamraten Lucas Auer och hade efter det en komfortlucka på ca 6-7 sekunder ner till femte man som var Harry Tinknell. Rosenqvist gjorde vad han kunde men det var inte på Hockenheim han förlorade titeln, det skedde t ex helgen innan med ett misslyckat kval på Vallelunga. Marciello har helt enkelt haft en lite högre lägsta nivå av de två suveränerna i årets mästerskap.

En sak som stört mig senaste tiden är snacket om förarvikter och förare som är strax under 1,80 och väger 75kg med full utrustning på anses vara för tunga. Det  ”största” exemplet (hö hö) är ju Nico Hülkenberg som man hör att teamen är lite tveksamma till eftersom han är för stor och för tung. Vi har svenske Marcus Ericsson som också ett flertal gånger fått höra att vikten är ett problem trots en längd på under 1.80 och 75 kg med full utrustning och som jag skrivit tidigare, han kan inte gå ner mycket mer utan att riskera hälsan.

Anledningen till diskussionen är att teamen, inför nästa år, med det nya reglementet, har svårt att få ner vikten på bilarna så pass mycket att man med en förare på t ex 75 kg kommer ner i minimivikten på 690 kg för förare och bil tillsammans. Vikten blir alltså en parameter när man tittar runt på förarmarkanden vilket självklart är absurt så länge vi pratar normala avvikelser.

Finns ett mycket enkelt sätt att lösa detta problem och det hittar vi i DTM. Ni vet ju sedan ”watergate” på Norisring att minimivikten på en förare är 85 kg i DTM, annars måste man ha blyvikt vid bältesinfästningarna i midjan. Varför inte införa något liknande i F1, varför ska förarna behöva späka sig? I t ex backhoppning gick det ju så långt att det blev problem med anorexi och ätstörningar och något sådan vill Formel 1 garanterat inte förknippas med. Det FIA snarast behvöer göra är också att höja minimivikten på bil och förare tillsammans så att alla med marginal klarar den gränsen.

En sak ska alla ha klart för sig, det är inga slashasar i F1, alla fystränar på yppersta nivå och då får det inte falla på att du kanske är 5 cm för lång eller att du väger 75 kg med ett BMI på kanske 19 och ändå anses vara för tung eller för stor. Min åsikt!