Snålast vinner…

Det är mycket sällan, för att inte säga aldrig, ett sådant uttalande har gällt för Formel 1. Visst kan det löna sig att vara ekonomisk men för storteamen handlar det inte om att värdera hur mycket en tiondel på banan kostar, man bara betalar.

Till nästa år kan dock detta med att vara snål bli vägvinnande, jag pratar förstås om bensinsnål (usel ordvits men ändå). Max 100kg bränsle under loppet mot ca 150-160 kg idag kommer att vara en gigantisk utmaning för teamen och framförallt för motortillverkarna. Har redan hört siffror som talar om ca 1-1,5 sekunder skillnad mellan att gå för fullt och att vara i ”fuelsaving mode”. Har bl a läst att Ferrari är oroliga att bränsleförbrukningen kan komma att avgöra snarare än riktig fart på banan och så får det naturligtvis inte bli.

Det är dock stor sannolikhet att den första säsongen med de nya turbomotorerna blir lite annorlunda och inte alltid vad fansen vill ha, jag tror vi kommer få se rätt stora omkastningar beroende på vilket motorpaket teamen valt. Ferrari nämnde jag tidigare och här har vi en tillverkare med resurser men utan den naturliga kopplingen till turbo. ”Stressfläkt” är inget Ferrari använder i produktionsbilarna och uttalanden från Pat Fry om oron för att förbrukningen ska bli avgörande gör att man leds att tro att det är ett av Ferraris problem just nu, att få ner åtgången av bränsle.

Vet också att många tror på stora problem med tillförlitligheten vilket också kan bli en avgörande faktor under 2014 och som en tredje faktor har vi skillnaderna mellan de olika tillverkarna rent prestandamässigt. Mclarens Martin Whitmarsh vill t ex att FIA ska vara beredda att införa vissa begränsningar om det visar sig att t ex Renault eller Mercedes är alldeles för starka redan från start. Blir någon för överlägsen redan när säsongen startar så är det knappast bra för mästerskapet.

—-

Pirellis Paul Hembery har inför Japans GP svarat på en del av kritiken som delades ut mot däcken i Korea av bl a Fernando Alonso och Mark Webber. Han tycker att kritiken är obefogad och säger att det, förutom Sergio Perez incident, inte var något större fel på underhållningen. Hembery menar att efter Monza så gnällde alla över att spänningen försvann med en-stoppare och när det nu var ett tvåstopprace i Korea med framdäck som var lite för nära gränsen så gnälls det över det.

Kan förstå Paul Hembery en aning. Pirelli kan inte lyssna på alla och när Mark Webber säger att de (Pirelli) inte bryr sig om förarna så kan jag förstå vad Webber menar men samtidigt så har Pirelli fått uppdraget av FIA att göra en bra show vilket man lyckats med. Problemet som jag ser är fortfarande att Pirelli inte kan testa fram tillräckligt bra däck med de givna förutsättningarna och därför har de hamnat i ett läge  där oavsett vad man gör så får man kritik från ena eller andra hållet.

—-

Skrev ju om Nico Hülkenberg i senaste inlägget och han har nu officiellt sagt att han gärna ser sin framtid för nästa år klarlagd innan månadens slut. Om hans management lyckas med det återstår väl att se men Lotus har i alla fall sagt att hans relativt stora storlek inte bör vara ett hinder för att skriva kontrakt med honom. Anledningen till att det diskuterats förarstorlek inför nästa år är att teamen har svårt att få ner vikten på bilarna till den uppsatta minimivikten och då blir helt plötsligt förarvikten en stor nackdel. Varje 10 kg är i teorin ca 3 tiondelar på banan. Nu är ändå målsättningen att bilbyggarna ska lyckas få ner vikten och då spelar förarvikten mindre roll även om problemen med för hög tyngdpunkt fortfarande kvarstår. Det har ju också framförts önskemål om att höja minimivikten på bilarna så att ”större” förare som t ex ”Hulken” inte drabbas negativt. Det får absolut inte bli ett scenario där det enbart finns plats för förare som är 1,60 och 60 kg, lägg istället på 20kg till 710 kg för förare och bil tillsammans så är problemet ur världen och risken för anorexi bland förarna är borta. Som ett exempel kan vi ju ta Marcus Ericsson som väger 75 kg med utrustningen på. Visst kan man ta bort något enstaka kg till men killen är redan smal som en räka, men trots detta har hans DAMS-team varit på honom under året för att han ska väga så lite som möjligt. Inte hälsosamt!