Hemligheten bakom Vettels fart…

Vi var många som höjde på ögonbrynen över Sebastian Vettels fart senast i Singapore där han under rätt många varv var mellan 1,5 – 2 sekunder snabbare per varv än konkurrenterna. En anledning var att han i detta läge, direkt efter att säkerhetsbilen gått in, behövde bygga upp en lucka igen och fick tillåtelse av sin ingenjör att använda upp däcken helt och hållet trots risken för ytterligare en SC-situation. De flesta övriga kunde inte unna sig den lyxen utan var tvungna att vara mer konservativa. Det är en förklaring till fartskillnaden, så stora marginaler finns det.

I övrigt noterade vi i sändning att Red Bull-bilen kördes med väldigt mycket ”rake”, d v s stort förhållande i höjd på bilen mellan fram- och bakände. Låg i fram och hög i bak. Så kan man bara köra bilen om man på något sätt, i långsamma svängar, lyckas stänga diffusern från luftläckage och därmed få en mycket mer effektiv framände samtidigt som man har kvar den downforce som behövs bak.

Senast vi såg en sådan markant ”rake” var säsongen 2011 då Red Bull, eller åtminstone Sebastian Vettel, var helt överlägsen och avgjorde VM tidigt. Adrian Newey och Renault hade hittat ett mycket effektivt sätt att med med hjälp av avgaserna  ”blåsa” bakre delen av golvet och stänga diffusern och på så sätt bibehålla downforce bak trots mycket ”rake”. ”Blown diffuser” förbjöds dock året efter och det sattes även en gräns för hur mycket ”overrun”” man fick köra med på motorn (mycket fikonspråk.. overrun är ett sätt att rusa motorn även när man inte gasar och detta ger avgaser och downforce även in i kurvorna). ”Overrun” är fortfarande tillåtet i viss utsträckning men i kombination med att avgasrörens utblås flyttades är effekten numera betydligt mindre.

Nu verkar det som om Renault ändå har hittat ett sätt att programmera Red Bulls motorer så att teamet återigen kan köra bilen med mycket rake, men det är samtidigt i kombination med att Sebastian Vettel har förfinat sin körstil där han är väldigt tidig på gasen ut ur svängarna och därmed på ett helt lagligt sätt ordnar avgaser som ger downforce betydligt snabbare än t ex sin teamkamrat som till synes inte riktigt behärskar detta sätt att köra Red Bull-bilen på. Baksidan med denna set up är betydligt lägre toppfart på rakorna eftersom bilens inställningar då jobbar i rakt motsatt rikting, d v s ger för mycket downforce.

Detta kan vara ett riskabelt sätt att jobba på eftersom det närmast kräver att du startar långt fram, helst i pole, för att kunna utnyttja bilens fördelar. Misslyckas du i kvalet och startar, säg i tredje led, blir det en helt annan historia där du istället sitter i en bil närmast omöjlig att köra om med. Att Red Bull nu återigen vågar ta steget fullt ut säger en del om hur självförtroendet ökat på sistone och lägger vi också till att man avstod det sista försöket i kvalet i Singapore för Vettel så förstår man att teamet har stor tilltro till sitt paket just nu.

Dessa saker, plus att däcken är mer tåliga nu och klarar den ökade downforcenivån, tror jag är den stora anledningen till att Sebastian Vettel är så snabb för närvarande, det är även ett resultat av att man hela tiden haft en riktigt bra bil som enbart behövt smärre justeringar för att kunna utnyttjas fullt ut.

Pratade lite med Eje Elgh om detta och han drog parallellen med när ”kjolar” infördes på formelbilar och ”groundeffect” blev en avgörande del för prestanda istället för mer konventionellt mekaniskt grepp. Förarna fick helt tänka om och  programmera om hjärnan för det ”nya” sättet att köra bilen in i svängarna där man fick mer downforce ju fortare man körde, helt tvärtom mot vad de flesta var vana vid just då.