Kimi Räikkönen till Ferrari – bara en formsak?

Tecknen blir allt tydligare på att det som varit den senaste tidens stora snackis faktiskt också stämmer.  Det verkar nu bara vara en fråga om rätt tidpunkt innan Kimi Räikkönen presenteras som Ferrariförare igen, varför det dröjt så vet bara de inblandade. Skulle gissa att Felipe Massa har haft en prestationsklausul som gällt fram till Italiens GP, d v s att han måste ha uppnått ett visst antal poäng för att inte riskera att ej få förnyat kontrakt inför 2014.

Några dagar efter Italiens GP på Monza så är det min övertygelse att det är Felipe Massa som får flytta på sig hos Ferrari. Brasilianaren är en bra förare men har alltid varit för ojämn. I sina bästa stunder blixtrande snabb, framför allt när Bridgestone levererade däck, men lika ofta om inte oftare är han medioker och det duger inte när Ferrari jagar viktiga konstruktörspoäng. Att Alonso tar det som man kan begära är ett faktum medan Massa inte är i närheten av den nivån. Anledningen är, precis som i t ex Red Bull, att teamet jobbar väldigt tydligt mot den förare som är nr 1.

Det är just detta faktum som gör en ev övergång för Kimi Räikkönen till Ferrari extra intressant. Alla bör ha klart för sig att Kimi är mycket medveten om hur saker och ting fungerar i F1 och kliver han på ett uppdrag hos Ferrari med Fernando Alonso som teamkamrat gör han det med vidöppna ögon. Jag tror att den som låter sig luras av Räikkönens bakåtlutade attityd gör ett misstag, det kan mycket väl vara så att han vet om att han blir andreförare i Ferrari men väljer det för att det är det bästa alternativet just nu.

Ett sådant scenario gäller dock enbart om Fernando Alonso stannar kvar. Frågan blir aktuell eftersom Ferrari historiskt inte varit speciellt förtjusta i att ha två toppförare samtidigt i teamet. När jag första gången hörde talas om att Räikkönen skulle vara aktuell för Ferrari så var det som ersättare till Alonso. Ferrari hade helt enkelt blivit rädda att stå utan en toppförare om Alonso valde att köpa sig ur sitt kontrakt. Det är fortfarande inte ett otänkbart scenario men jag har från väldigt goda källor fått klart för mig att Santander starkt motsätter sig en sådan situation där deras guldkalv Alonso byter team. Kan ni tänka er den apparat som måste igång för en sponsor som Santander om de ska byta till t ex team? Maken till arbete som måste till när det gäller kontrakt,  reklamkampanjer, utseende på bilar team o s v.. all merchandise, alla teamkläder, kepsar och annat (som säljs för mångmiljonbelopp varje tävling) som helt plötsligt blir värdelösa.

Som ni kanske förstår är det mycket att ta hänsyn till, för hur det än är så måste någon betala för alla nycker.

Ponera nu att Kimi Räikkönen och Fernando Alonso är Ferraris förare nästa säsong, vad händer då runt omkring?

Red Bull har redan klart med sina precis som Mercedes.

Nico Hülkenberg sägs ju vara favorit till den lediga platsen hos Lotus och bildar då troligen par med Romain Grosjean som jag tror får förlängt.

Felipe Massa kanske får vara kvar i Formel 1 trots att han ser ut att få lämna ”de röda”.  Men då hos sin första arbetsgivare Sauber som väntas förlänga sitt samarbete med Ferrari när det gäller motorer, ett samarbete som säkert blir lite billigare om Felipe Massa kör en av bilarna. Blir det dessutom unge ryssen Sergei Sirotkin som kör den andra bilen så blir han en perfekt mentor att lära sig ifrån.

Mclaren lär fortsätta med Jenson Button och Sergio Perez även om Mclaren avvaktat med att förlänga med Button då förarmarknaden ser ut som den gör. Tror f ö att Mclaren har en ny storhetstid framför sig med det nya samarbetet med Honda från 2015.

Force India är lite svårare att få kläm på. Hur är det med ekonomin egentligen och vad behöver de i form av betalande förare? Vet att Vijay Mallya hävdar att man inte har betalförare men det beror nog på hur man ser på en sådan. Oavsett så är mitt tips att Sutil åker ut och Paul Di Resta blir kvar med Mercedes goda minne. Tror kanske att, nyutnämnde tredjeföraren i teamet, GP2 föraren James Calado har en bra chans på den andra platsen.

Toro Rosso har som bekant en plats öppen och det mesta talar för att man väljer någon ur de egna Red Bull-leden och bäst till ligger Antonio Felix Da Costa. Problemet är att Da Costa inte imponerat under året i WSbR vilket Helmut Marko brukar ha lite tålamod med.

Williams kör nog vidare med sin kassako Pastor Maldonado och deras junior Valtteri Bottas. Kan inte riktigt se någon annan vara aktuell för det gamla storteamet. Mercedesjunioren, Spanjoren Daniel Juncadella, testade för teamet på YDT och kanske kan vara intressant då Williams byter till Mercedesmotorer nästa säsong.

Caterham och Marussia har platser till högstbjudande så där får vi avvakta, Bianchi blir nog kvar hos Marussia med kopplingen till Ferrari…