Mattias Ekström bortvald DTM-tvåa idag i Ryssland…

Nyss hemkommen efter att ha kommenterat DTM lopp nr 6 för säsongen på Moscow Raceway. Ett ganska bra lopp som visserligen inte bjöd på någon omkörningsfest men som var spännande av strategiska skäl där olika taktik fungerade olika bra.

Mattias Ekström startade tvåa och hade ledningen i loppet just innan de avslutande depåstoppen men då valde Audi att hålla Ekström några extra varv och såg därmed till att Rockenfeller kunde ta tillbaka ledningen och vinna.

Mattias Ekström hade lätt kunnat försvara sin ledning men ställningen i mästerskapet där Rockenfeller hade ledningen inför dagens race och med Mattias först på 11:e plats gjorde valet enkelt för Audi, speciellt som att mästerskapstvåan, BMW:s Bruno Spengler, hade en dålig dag och såg ut att kamma noll. Ekström fick helt enkelt inte vinna för att Audi ville ha en ännu större ledning i mästerskapet. Ett fullt förståeligt beslut även om teamorder aldrig är kul. Teamorder förresten, det är snarast märkesorder som gäller i DTM och detta är i mina ögon ett problem eftersom det inte kommuniceras till publiken. Jag skulle vilja att DTM och de tre märkena BMW, Audi och Mercedes, förklarar för mig som kommentator i Sverige hur jag ska hantera att det ser ut som om Mattias Ekström, tack vare stark körning, har chans på segern men där en ledande Audiperson, i depån, bestämmer något helt annat. Jag fick idag en kommentar på Viasats facebooksida som löd ”troligen skulle inte alla märka att det var teamorder om inte JB och RR påtalade det hela tiden”, en kommentar som egentligen säger allt om problematiken.

Utifrån sett kanske det ser ut som om Ekströms team tar ett felaktigt beslut som håller honom kvar på banan trots att avståndet var mer än tillräckligt till Rockenfeller för att komma ut före och att man därmed blev passerad. Är man dock någorlunda insatt förstår man att så är icke fallet och det blir därför en sorts bedrägeri, mycket bättre att man är tydlig med vad som gäller och att en teamorder (märkesorder) går ut officiellt så att alla är med på vad som händer.

DTM är oftast bra racing med tre starka märken som gör upp om segrarna men kanske vore det bättre att det var endast tre team (märken) som körde mot varandra och att man på cykelvis mycket tydligt visade vem som var ”kapten”, d v s den förare som skulle stöttas. På så vis slapp man charader som den vi såg idag där rätt många ändå lurades att tro att det var fight om segern på banan.

Mattias Ekström och de övriga förarna i DTM är mycket medvetna om vad som gäller och har inga större problem med det som sker även om det svider lite i ”racingsjälen” att inte få köra om det hela vägen till målflagg. För Ekström del måste ändå den där flaskan vatten kännas extra blöt då han, om han inte diskats på Norisring, legat trea i mästerskapet nu, enbart 17 poäng bakom ledaren. Allt givetvis under förutsättning att Ekström idag fått vinna före Rockenfeller, en mycket trolig utveckling med tanke på att han då inför dagens race varit mycket närmare i mästerskapet.