Årets första seger för Lewis Hamilton…

Lewis Hamilton dominerade Ungerns GP efter mästerlig körning i värmen på Hungaroring. Den 35-gradiga värmen tog ut sin rätt och det var slitna förare på prispallen efter loppet.

Att Mercedes och Hamilton skulle klara att få däcken att hålla är för mig en stor överraskning, inte bara för hur det svarit tidigare under säsongen utan även efter vad vi sett på träningarna i fredags där Mercedes såg klart långsammare ut än framförallt Red Bull.

Några saker blev avgörande för segern idag, dels att däcken fungerande men också att Vettel valde att göra en lite länge förstastint som gjorde att tysken kom ut bakom en långstintande Jenson Button och inte lyckades ta sig förbi förrän det var för sent. Vettel tappade inte bara en chans på segern utan även andraplatsen och Kimi Räikkönens fråga innan prisutdelningen säger egentligen allt när han undrade om Vettel åkt på en drivethrough och därför inte var längre fram.

Fransmannen Romain Grosjean var också länge med i diskussionen och var riktigt snabb men blev bestraffad för att ha använt någon decimeter för mycket av asfalten vid sidan av banan när han mycket vågat körde förbi Felipe massa i kurva 4. En riktigt svår manöver som jag har svårt att acceptera att han blev bestraffad för. Detta med ”track limits” kan diskuteras i all evighet men just denna omkörning tyckte jag gjordes på ett korrekt sätt, man kan vända på resonemanget och säga att Massa borde ha lämnat en bilbredd utanför eftersom Grosjean hade en betydande del av sin bil uppe jämsides på brasilianaren. Ska man läsa reglerna bokstavligt så borde även detta bestraffas och det känns bara surt att domarna blandar sig i en situation av detta slaget. Är det inte just detta alla vill se?

En annan situation blev också lite omdiskuterad, åtminstone av oss i sändning. Tänker på den när Hamilton passerar Mark Webber och trycker australiensaren av banan i utgången av kurva 3, är det en korrekt bedömning? Som sagt, denna fråga kan stötas och blötas hur många gånger som helst och i grunden handlar det om hur banorna är konstruerade och var det är möjligt att köra utanför den vita linjen. Hade t ex Hamilton kört på det sättet med en grusfålla utanför som Webber fått åka ut i med risk för en allvarlig krasch, tror inte det.

Min slutsats är att domarna gör det väldigt svårt för sig att vara konsekventa i sina bedömningar vilket är mycket olyckligt. Vill man ha omkörningar utan DRS eller inte, svaret på den frågan är ganska enkel men då måste man ha mer förståelse för vad som händer på banan och vad alternativet är. Lite överraskad att en sådan som Allan Mcnish, (förarrepresentant hos domarna denna helg) med så mycket erfarenhet av racing (F1, sportvagnar), är med och medverkar till en bestraffning som den Romain Grosjean råkar ut för idag.

Avslutningsvis blev detta ändå ett mycket bra lopp med flera topprestationer. Kimi Räikkönens körning från 6:e startrutan till andraplats imponerar stort och visar återigen vilken grym förare han är. Mark Webber gjorde också en storstilad insats från 10:e rutan till fyra i mål. Ferrari däremot har fortsatt lite att fundera på, Alonso saknade farten att vara med och utmana idag och man måste nu hemma i fabriken hitta en lösning på vad som tidigare var enbart sämre kvalfart men som idag också var en brist i racet.