Hamilton snuvade Vettel på pole…

Lewis Hamilton snuvade idag, mycket överraskande, Sebastian Vettel på vad som såg ut att vara en bergsäker pole position för tysken. Vettel var snabbast på båda träningarna igår och såg ut att ha allt under kontroll även idag och med en ledning med över 8 tiondelar i Q3 inför de avslutande försöken så trodde alla, inklusive Vettel, att saken var klar. Men tji fick han och alla andra, Lewis Hamilton plockade ut precis allt ur sin Mercedes och slog tysken med 38 tusendelars marginal och verkade mest förvånad själv när han frågade teamet hur det gått.

Nu tror inte jag att det kommer att räcka speciellt långt ändå för Mercedes, man är tillbaka med problemen med för stort slitage på bakdäcken och det kommer att bli en mycket svår uppgift för Hamilton att behålla första platsen in i mål.

Sebastian Vettel får leva med att vara favorit och det ska mycket till om han inte tar kommandot relativt tidigt i loppet och vinner. Hoppet för de som jagar är att Hamilton lyckas hålla Vettel bakom sig under den första stinten och att det kan bli lite omkastningar när vi kommer in i den första rundan av depåstopp. Främsta utmanare ser Romain Grosjean ut att vara, fransmannen har varit snabb både över ett varv men också över längre distans och kan med lite flyt i inledningen på loppet stöka till det för VM-ledaren i Red Bull.

Nu i kväll verkar det dock vara lite frågetecken kring Grosjeans bil vars golv flexade lite för mycket. Oklart ännu om och vad det kan få för konsekvenser. Risken finns att han blir diskvalificerad från kvalet.

Fernando Alonso kvalade in som 5:a och beskrev prestationen som ett litet mirakel och är nu fast besluten att vara före Vettel i mål oavsett vilken position det blir. Lite internt pepptalk från spanjoren som naturligtvis inser att det blir mycket svårt att klara av, men lita på att han kommer försöka.

Kimi Räikkönen har sett obekväm ut hela helgen jämfört med sin teamkamrat och startar 6:a. Finländaren klagade efter kvalet på att han inte fick de nya däcken, som tävlas för första gången här i Ungern, att fungera på ett bra sätt. Mest missnöjd var han med framdäcken som innebär att han inte får in bilen i kurvorna som han önskar vilket i sin tur ger överstyrt vilket vi såg med egna ögon i främst sista kurvan vid fler än ett tillfälle.

En som inte heller var helt nöjd var Mark Webber, återigen tekniska problem, denna gång en krånglande växellåda och icke fungerande KERS. Inte konstigt att han tog till kraftuttryck efter en 10:e plats på kvalet. Han kallade hela situationen för pinsam och det är bara att hålla med. Ett team som bevisligen kan VM tre år i rad borde kunna få till två fungerande bilar. Pinsamt var ordet!

Till sist fick vi alla uppleva ett makalöst GP2-race där Marcus Ericsson gick i mål som tvåa efter några otroliga fighter i loppet, dels med Jolyon Palmer som till slut lyckades passera och vinna men också med Felipe Nasr som dock var missnöjd med Ericssons körning när han mot slutet försökte köra förbi in i kurva 13. Marcus Ericsson var tuff i situationen, inget snack om saken, men nu ser det ut som om att han får en bestraffning för att inte ha lämnat tillräckligt med plats och riskerar ett straff motsvarande en drivethrough vilket skickar honom ner kring 17:e plats.

Ericsson har varit hos domarna som han uppfattade hade bestämt sig, något officiellt beslut har dock inte kommit ännu. DAMS teamchef Jean Paul Driot var av förklariga skäl helt ursinnig och jag måste säga att det är väl petigt att döma bort Marcus igen, precis som man gjorde på Silverstone för en liknande situation, även då med Felipe Nasr. Det var tight men ingen kontakt mellan bilarna och man höll sig kvar på banan, Nasr provocerade fram en sen inbromsning och mer än så var det inte.  Nu kan jag säkert skyllas för att vara lite enögd och det är jag nog men lite fight måste det få vara och att döma bort en förare för en sådan grej känns inte rätt, speciellt då man ser förare som Johnny Cecotto skämma ut sig gång efter annan.