Vettel tar kommandot i Ungern…

Det var knappast en stekhet första dag inför Ungerns GP på Hungaroring, bortsett från vädret då. Första träningen hade mycket begränsad körning p g a en smutsig bana som krävde lite inkörning inna de flesta tycker det var värt att köra ut. Med bara ett set däck tillgängligt under det första passet kan man undra vad teamen ska med 90 min träning till, det är mycket sällan man nyttjar mer än 60. In med ytterligare ett set på FP1 så det blir lite mer action för publiken, kan inte kosta många extra kronor, framförallt har de inblandade råd.

Andra passet var mer intressant och gav de första indikationerna på vem som kommer att bli favorit. Red Bull, med båda sina bilar, såg till en början väldigt överlägsna ut men det jämnade ut sig allt eftersom och avståndet ner till Grosjean var tillslut bara 15 hundradelar. Faktum är att de som förväntas vara med i toppen (Red Bull, Ferrari, Lotus och Mercedes) inte är mer än en halv sekund från varandra. Räikkönen var visserligen lite längre bak men fick sin kvalsimulering förstörd av en långsam Jenson Button som testade däck med upptankad bil.

Jämför vi sedan bilarna över längre distans så ser det även här mycket jämnt ut, ingen verkade sticka ut nämnvärt och alla försökte hålla sig till sina ”deltatider” för längsta möjliga livslängd i däcken. Kan bli extra avgörande denna helg då fartbegränsningen sänkts i depån från 100 till 80 km/tim efter den otäcka olyckan med en tv-fotograf som träffades av ett skenande däck i depån. Med depåstoppstiden förlängd med ca 4 sekunder kan det vara helt avgörande att få ut några extra varv i däcken och ev klara sig med ett depåstopp mindre.

Självklart kommer startpositionen att bli avgörande på en bana där omkörningar är mycket svåra att få till och den som tar pole och tar starten kommer att ha en enorm fördel, större här än på många andra banor, kanske lika avgörande som i t ex Monaco. Favorit till pole är för mig Red Bull och främst Vettel men Webber kan även han absolut blanda sig i diskussionen. Årets kvalkungar, Mercedes, ser dock ut att lida lite av att inte få köra de ”nya” däcken förrän man kom hit till Budapest, till skillnad från resten som kört däcken under YDT. Dom kommer att vara med där framme men kommer att få hårt motstånd av både Lotus och Ferrari. Att det är så jämnt gör att det för t ex Alonso och Räikkönen kan bli allt mellan P3 och P8, en otroligt stor skillnad när det gäller chanserna till ett bra resultat och då kan handla om någon enstaka tiondel i varvid.

Resultat FP2 inför Ungerns GP

Pos Driver                Team                    Time      Gap       Laps
 1. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        1m21.264s             34
 2. Mark Webber           Red Bull-Renault        1m21.308s  +0.044s	42
 3. Romain Grosjean       Lotus-Renault           1m21.417s  +0.153s	40
 4. Fernando Alonso       Ferrari                 1m21.426s  +0.162s	34
 5. Felipe Massa          Ferrari                 1m21.544s  +0.280s	37
 6. Lewis Hamilton        Mercedes                1m21.802s  +0.538s	42
 7. Nico Rosberg          Mercedes                1m21.991s  +0.727s	40
 8. Kimi Raikkonen        Lotus-Renault           1m22.011s  +0.747s	32
 9. Jenson Button         McLaren-Mercedes        1m22.180s  +0.916s	41
10. Adrian Sutil          Force India-Mercedes    1m22.304s  +1.040s	41
11. Paul di Resta         Force India-Mercedes    1m22.526s  +1.262s	39
12. Sergio Perez          McLaren-Mercedes        1m22.529s  +1.265s	37
13. Pastor Maldonado      Williams-Renault        1m22.781s  +1.517s	36
14. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari          1m22.837s  +1.573s	42
15. Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari          1m22.841s  +1.577s	39
16. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari      1m23.369s  +2.105s	34
17. Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari      1m23.411s  +2.147s	41
18. Valtteri Bottas       Williams-Renault        1m23.646s  +2.382s	34
19. Charles Pic           Caterham-Renault        1m24.325s  +3.061s	38
20. Giedo van der Garde   Caterham-Renault        1m25.065s  +3.801s	36
21. Jules Bianchi         Marussia-Cosworth       1m25.143s  +3.879s	39
22. Max Chilton           Marussia-Cosworth       1m26.647s  +5.383s	33

I GP2 gjorde Marcus Eriksson återigen ett starkt kval och startar P5, kanske inte den fullträff han själv hoppats på men ändå en helt ok startposition och framförallt på den ”rena sidan”. Allra längst fram startar Russian Time med båda sina bilar, Tom Dillman i pole och Sam Bird i ruta 2.