Lotus, Kimi Räikkönen, Red Bull, Daniel Ricciardo

Prispallen 2012 efter  Ungerns GP, en upprepning 2013?

Prispallen 2012 efter Ungerns GP, en upprepning 2013?

Äntligen är det dags för race igen, märks mest på att Marcus Ericsson passerade här hemma på väg till Budapest via DAMS bas i Frankrike. Tyvärr blir det inget Ungern för egen del utan kommentering från Stockholm kommande helg.

Vi pratade självklart en del om Young Driver Testerna (YDT) på Silverstone i veckan, en test som inte kändes speciellt intressant. Omöjligt att se några tendenser och en massa förare som knappast gjorde bilarna rättvisa. Med några få undantag är YDT en handelsvara där de förare, på hygglig nivå, som har lite pengar över kan fylla teamens hål.

Daniel Ricciardo, Scuderia Toro Rosso

Daniel Ricciardo, Scuderia Toro Rosso

Men några undantag fanns som sagt, Toro Rossos Daniel Ricciardo fick, lite unikt, chansen att testa både RB9 och STR8, d v s årets Red Bull och sin egen Toro Rosso (han var snabbare i Toro Rosso). Få, om någon tävlingsförare i F1, får chansen att mitt under en säsong hoppa ner i en konkurrents bil och göra en direkt jämförelse vilket Ricciardo nu fick. Självklart är det speciella omständigheter med Red Bull som ägare till båda teamen men det måste ändå vara en speciell känsla att rakt upp och ner få jämföra sin egen tävlingsbil med fältets snabbaste.

Daniel Ricciardo har ögonen på sig av flera skäl, han är tillsammans med Kimi Räikkönen en stark kandidat att ta över efter Mark Webber nästa säsong och fick nog chansen i Red Bulls bil just av den anledningen, samtidigt tror jag Dr Marko har rätt bra koll på australiensaren ändå.

Jag undrar verkligen vad som kommer att avgöra i slutändan, vem som blir Sebastian Vettels teamkamrat 2014? Jag vet att många hoppas på Kimi Räikkönen, att han ska bli den som verkligen kan utmana Vettel nästa säsong och hur ska Red Bull kunna bortse från att Räikkönen är en av världens snabbaste förare och en notorisk poängplockare samtidigt som han sällan eller aldrig råkar ut för några incidenter på banan.

Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen

Men Kimi Räikkönen är dyr, tjänar säkert 10 gånger så mycket som utmanaren Daniel Ricciardo. Dessutom har det ju varit lite si och så med motivationen, under tiden hos Ferrari var det ingen hemlighet att han inte tyckte livet var så kul och jag tror inte att Räikkönen kommer undan med 5-6 PR-uppdrag som anställd hos Red Bull vilket han gör hos Lotus. Det kan tyckas vara en bagatell i sammanhanget, men jag tror detta är en viktig fråga för Räikkönen, en så viktig fråga att det faktiskt påverkar hans val av team nästa säsong.

Frågan är dock om det är upp till Räikkönen att bestämma var han vill köra? Ja till viss del är det så, han bestämmer ju själv om han vill vara kvar hos Lotus eller inte. Boullier och Lopez står ju i praktiken med mössan i hand och gör allt de kan för att skapa de förutsättningar som krävs för att behålla finländaren, både ekonomiskt och prestandamässigt. Ingen lätt uppgift när Red Bull lockar med både ock… men med en given försteförare i teamet och säkerligen betydligt mer jobb vid sidan av banan.

Sett ur ett teamperspektiv är det inte heller något lätt beslut för Red Bull. Ska man välja det snabba, dyra alternativet men med risk för interna stridigheter om saker och ting ställs på sin spets eller ska man välja den unga, billiga lösningen som perfekt skulle backa upp den flerfaldige världsmästaren. En förare som det dessutom investerats en hel del i och som kommer från ett land som är viktigt ur reklamsynpunkt.

För mig är valet trots allt ganska enkelt. Vägen till framgång för ett team går via en tydlig hierarki där rollerna är klara så att resurserna kan läggas på rätt ställe för max utdelning. Det är mest en romantisk dröm att ha två förare av Vettel och Räikkönens kaliber i samma team. Risken är alldeles för stor att de stjäl poäng av varandra och det har man helt enkelt inte råd med i dagens F1. Det senaste, och mest tydliga, exemplet på detta är Mclaren 2007 med Fernando Alonso och Lewis Hamilton i samma team där Hamilton var lite ”för bra” och började sätta griller i huvudet på teamledningen… Ni vet vad som hände då, Kimi Räikkönen smög förbi och blev världsmästare trots att han egentligen var avhängd i mästerskapet med några få deltävlingar kvar.

Så min röst i valet av ersättare till Mark Webber i Red Bull går till Daniel Ricciardo. Jag tror det är den bästa lösningen föra hela Formel 1, då får vi se de bästa förarna mot varandra i olika bilar. Jag tror och hoppas att Lotus kan bygga vidare på årets framgångar och ekonomiskt säkra de medel som krävs för att både behålla Kimi Räikkönen och få till en bil som kan utmana om VM-titeln 2014.