Ericsson tog pole på Silverstone…

Marcus Ericson tog pole position på Silverstone i GP2

Marcus Ericson tog pole position på Silverstone i GP2

Marcus Ericsson visade återigen att han i år behärskar det som tidigare varit hans svaghet nämligen att kvala. Ericsson tog i eftermiddag pole position i GP2 efter otroligt stabil körning och framförallt ett vältajmat varv då regnet anlände precis efter att han slagit till med snabbaste tid halvvägs in i det 30 min långa kvalet. Efter detta var det bara att avvakta och när regnet tilltog så kunde Ericsson konstatera att han har bästa tänkbara startposition i morgondagens featurerace. Detta var tredje gången på fem kval som Marcus Ericsson kvalat in i första startled.

Med detta sagt så vet vi också att det gått allt annat än bra i loppen så här långt, motorstopp på formationsvarvet i Bahrain där han stod tvåa och ett dåligt depåstopp och påkörning i Barcelona där han startade från pole får vara en grym påminnelse om att det fortfarande är långt kvar innan jobbet är gjort.

I Formel 1 blev det i praktiken bara ett kört träningspass då det första regnade bort helt och hållet. I det andra fick förarna ändå chansen att köra i torrt och det var inte helt oväntat Mercedes och Nico Rosberg som toppade listan tätt följd av Red Bulls Mark Webber och Sebastian Vettel. Att Mercedes är snabba över ett varv har de bevisat många gånger och kanske har man även kommit närmare en permanent lösning på sina tidigare däckproblem, Silverstone blir under alla omständigheter en bra värdemätare. För Fernando Alonso och Kimi Räikkönen, som ligger närmast bakom Vettel i VM-tabellen, så såg det det lite mindre bra ut, Alonso P10 och Räikkönen P13. Tror iofs inte att tiderna var helt representativa men nog saknades det lite fart.

Kimi Räikkönen körde på träningen, för första gången på länge, med sin ”dubbla DRS” som Lotus under lång tid försökt få att fungera och såg ut att ha ett helt annat testprogram än konkurrenterna. Frågan är bara om inte teamet slösade bort en hel dags körning på något som man hittills inte kunnat använda i race, känns som att Lotus och Räikkönen istället borde ha koncentrerat sig lite mer på att hitta rätt inställningar inför kval och race. Tror säkert att den ambitionen fanns men att göra med alla uppdateringar och sin DRS-lösning under enbart ett träningspass känns lite vågat. Teamet själva säger att bantid var prioriterat idag med alla uppdateringar, de får hoppas att den räckte till för att fortsatt hänga med i VM-fighten

När det gäller Alonso så är jag ändå inte speciellt orolig, tror att spanjoren har hyfsad koll. Visserligen inget snabbt varv i kvaltrim men med bilen upptankad var den väl så snabb som Vettels och han blir att räkna med på söndag, självklart beroende på hur högt han orkar kvala in sin Ferrari. Jag gissar att farten finns för start i andra/tredje startled.

Det var överhuvudtaget en svårbedömd dag och sammanfattar man tiderna med upptankade bilar var det överlag jämnt där det för de flesta var problem med graining p g a låg temperatur, något som det förhoppningsvis blir mindre av resten av helgen som lovar stabilare och varmare väder.