Nu laddar vi för en av årets klassiker…

Efter en av årets få lediga helger (midsommar till råga på allt) så är det nu dags att ladda upp inför en av årets klassiker, Storbritanniens GP på Silverstone. Det gamla andra världskrigsflygfältet finns fortfarande med i kalendern även om Mr E åtskilliga gånger hotat med att kasta ut banan ur F1-kalendern. Tror iofs att det mest varit tomma hot eftersom Formel 1-VM bara måste köras på Silverstone. I år är det 64:e gången man kör Storbritanniens GP varav 47 har körts på Silverstone, banan är helt enkelt en institution som bara måste finnas med även om det är med en slags hatkärlek man åker dit.

Själva banan är platt som en pannkaka och ligger mitt ute på ett fält, omgivningarna är åkrar och ängar som i många fall får agera campingplatser och parkeringar, vilket är helt ok så länge det inte regnar då det blir totalt kaos. Tillfartsvägarna är få och små även om det finns en motorväg från Northampton som sväljer en del men långt ifrån tillräckligt. Det är med andra ord upplagt för problem vilket man haft ett antal gånger genom åren med ett av de värsta förra säsongen då publiken t o m gavs rådet att stanna hemma då man inte hade möjlighet att ta hand om alla som ville se racet.

För mig blir det första gången som jag åker till ”nya” ombyggda Silverstone med det nya depåområdet, mediacentret och kommentatorsplatser. Senast jag var där så satt vi högt upp, överst på en läktare på utsidan av Woodcote corner som gungade hej vilt när det blåste lite. Det var dessutom alltid motljus som gjorde det närmast omöjligt att se något utan att tejpa svarta plastsäckar på rutan för att skymma det starka ljuset en aning.

Nåväl, det ska hur som helst bli otroligt kul att komma till depån igen och träffa lite kollegor och kompisar, kan gissa att en hel del ”snack” kommer att handla om FIA:s Tribunal som delade ut det tuffa straffet ”reprimand” till både Mercedes och Pirelli för deras delaktighet i däcktesten som kördes i Barcelona efter Spaniens GP. Mercedes blev ju visserligen även uteslutna från YDT (Young driver test) just på Silverstone om en månad, en test som varken Ferrari eller Red Bull verkar köra heller..

En mycket märklig utveckling på en fråga som blivit omdiskuterad då det faktiskt är otillåtet att testa med en bil som är av årets modell under pågående säsong. FIA skrev i ett uttalande efteråt att man hoppas att alla lärt sig något av det som skett och vad som beslutades och att man nu ämnar öka kontrollen av tester under säsong.

Jag tror den uppstådda situationen berodde på att FIA:s Charlie Whiting, delvis med hjälp av viss juridisk expertis, gav ett lite luddigt ok att köra testen då även han var oroad över utvecklingen med däcken som lätt skulle kunna bli en stor säkerhetsrisk längre fram. Jag tror också att det var en ytterst pressad situation för Pirellis Paul Hembery som desperat behövde en ”modern” bil att få relevanta data ifrån och självklart var teamet som haft mest problem med däcken, Mercedes och Ross Brawn, inte sena att tacka ja under förutsättning att de fick nödvändigt klartecken från FIA vilket man tolkade att man fått.

Precis som FIA skriver hoppas man nu att alla lärt sig något av denna soppa och nu ser till att ge den som leverar däck till F1 en rimlig chans att kunna leva upp till de önskemål som teamen och FIA har. En ska är klar, Pirelli skulle lätt kunna bygga däck som håller en hel säsong om så önskades och har fått oförtjänt mycket ”skit” för något som dom egentligen inte kan påverka. Felet dom gjort är möjligen att tänja på gränserna lite för mycket UTAN att ha tillräckligt med relevanta testdata och det får dem ta på sitt samvete. Ibland kanske det är bättre att ”ta det säkra före det osäkra” istället för att till varje pris höja nivån på ”showen”. Något måste i alla fall göras om inte detta ska ske igen.