Internationella Tribunalen i Paris startar idag…

Idag sammanträder FIA, Internationella motorsportförbundets Tribunal i Paris

Idag sammanträder FIA:s, Internationella motorsportförbundets, Tribunal i Paris

Idag är alltså dagen då vi förhoppningsvis får klarhet i vad som skedde runt beslutet från Mercedes att köra sin 2013-bil i det uppmärksammade däcktestet efter Spaniens GP arrangerat av Pirelli. Det kan även dröja till i morgon innan vi vet vad som blir utfallet om överläggningarna drar ut på tiden.

Tribunalen, som funnits sedan 2010, har i uppgift att döma i mål som inte omedelbart kan hanteras av domarna vid en speciell tävling (I detta fallet Monaco då protesten lämnades in) och består av en president, Edwin Glasgow från Storbritannien och en vice president, Laurent Anselmi från Monaco. Tribunalen består också av en 12-mannapanel helt fristående från FIA i övrigt och där inge n av medlemmarna får vara från något av de representerades länder, d v s Tyskland eller Italien.

Tribunalens uppgift är enbart att komma fram till om ett regelbrott begåtts (inga övriga moraliska ställningstaganden) och ska därefter utdöma en ev påföljd som kan vara allt från böter eller samhällstjänst till uteslutning ur hela mästerskapet.

Blir en intressant torsdag där den stora frågan är om Mercedes fått ok från någon på FIA att använda sin års-bil då det förelåg speciella omständigheter, vilket Mercedes själva hävdar. Medan FIA enbart sagt ok om alla teamen fick samma möjlighet. Pirelli å sin sida säger att man erbjudit testen till alla team men att Mercedes var först tillgängliga medan flertalet övriga team såg detta som ett direkt brott mot sporting regulations. Nu kommer inte själva korrespondensen mellan FIA, Pirelli och Mercedes vara speciellt avgörande för Tribunalen som, som sagt, enbart ska fastställa om något regelbrott begåtts.

Mercedes Ross Brawn såg ganska självsäker ut när han under presskonferensen på fredagen i Kanada enbart sa att alla skulle vänta med att döma till efter den Internationella Tribunalen då alla fakta skulle presenteras. Idag eller i morgon får vi veta om han hade anledning att vara självsäker eller om han höll masken i en extremt pressad situation.

Det har vid sidan av detta varit en annan storm i ett vattenglas. Ni minns kanske mark Webbers incident med Caterhams Giedo van der Garde i Montreal där holländaren stängde dörre för Webber som skulle varva honom. Direkt efter att Webber ändå kommit förbi så accelererade Webber iväg och spåren efter honom blev lite märkliga med bara punktvisa däckmärken i asfalten vilket direkt startade rykten om ett ev olagligt TC-system (antispinn) på Red Bulls bilar. Det hela har av en expert (Craig Scarborough, @ScarbsF1) förklarats som en slags självsvängning i drivlinan som inte alls är någon TC utan ett normalt beteende under full gas ut ur en kurva. Det blir, om jag förstått det hela rätt, under en kort stund olika belastning på bakhjulen som gör att däcken får olika mycket tryck mot marken och lämnar konstiga men fullt förklarliga däckmärken i asfalten.

Till sist är det i helgen en av höjdpunkterna under motorsportåret nämligen Le Mans 24H i Frankrike. Loic Duval i Audi var snabbast på det första kvalet och har två Audikollegor närmast bakom sig. Är för första gången på väldigt många år ledig samma helg som Le Mans och hade planer på att åka men det är ju samtidigt midsommar och ibland får man välja, speciellt som jag jobbar de flesta andra helger under året.