Stora touringcarnyheter idag…

Polestar Racings Volvo S60-bil i STCC

Polestar Racings Volvo S60-bil i STCC

Tänkte faktiskt ägna detta inlägg åt touringcar istället för F1, hoppas ni har överseende med detta.

Dagens stora nyhet är förstås att Volvo kommer att köra i Australiska V8 Supercar fr o m 2014 och får ses som en väldigt stor satsning på racingen förutom deltagandet i STCC. Intressant att det verkar finnas så mycket ekonomiska muskler hos Volvos partner i detta sammanhanget, Polestar, som just nu alltså driver fem bilar i STCC, körde ett testår i WTCC under 2011 med C30:n och har nu alltså en nyutvecklad V8 supercarbil som kommer start nästa år.

Det blir det befintliga V8-teamet Garry Rogers Motorsport som kommer att stå för driften och jag skulle inte bli förvånad om en av förarna kommer att vara svensk med åtminstone fyra av dagens fem STCC-förare aktuella för platsen. Om prinsen nu ursäktar så tror jag inte han riktigt är på den nivån som krävs även om han gör ett mycket bra jobb i STCC utifrån antal mil i en racerbil jämfört med konkurrenterna.

Kul satsning och jag pratade idag med en av polestarförarna som naturligtvis noga följer utvecklingen och kanske ser ett nytt steg i karriären dyka upp.

När vi ändå är inne på ämnet bilar med tak så måste jag också kommentera gårdagens DTM-race som blev en ganska klar seger för Mercedes Gary Paffet men där mitt intresse av naturliga skäl landade en hel del på Mattias Ekströms möjligheter till uppkörning. På Red Bullring körde Ekström upp sig tio placeringar, från 15.e till en 5:e plats. Igår upprepade han detta genom att ta sig från 18:e till 8:e plats i mål och det var mycket nära att bli en 7:e. Ut på sista varvet hade Mattias Ekström kört ikapp den regerande mästaren Bruno Spengler och var klart snabbare och ut på start och målrakan var Mattias faktiskt förbi en kort sekund men Spengler hade bättre fart ut ur sista kurvan och kunde accelerera iväg några extra decimeter och hålla svensken bakom sig.

BMW:s Bruno Spengler missnöjd med uppvaktningen från Mattias Ekström i DTM-loppet på Lausitzring

BMW:s Bruno Spengler missnöjd med uppvaktningen från Mattias Ekström i DTM-loppet på Lausitzring

Spengler var allt annat än nöjd över uppvaktningen och visade sitt missnöje med en fingergest som nog alla känner till vad den betyder. Och som Mattias skrev till mig i ett sms i går ”Farfus kallade mig en massa fina saker i Österrike och nu får jag fingret av Spengler, vad blir det nästa gång?” Jag svarade bara att det knappast blir ett kontrakt med BMW…

Men om vi ska vara lite krassa så ska ju inte Mattias Ekström starta 18:e och ev nå topp 10, helst ska han starta i något av de två första leden och slåss om segern. Förmågan finns, men det är något som inte fungerar för Mattias Ekström på de hårda däcken, ett problem man måste lösa snarast. Bilen överstyr enligt Ekström på tok för mycket och det är först när det mjuka däcken kommer på som han kan attackera på allvar vilket syntes både i Österrike och igår på Lausitzring. Att Audibilen är snabb nog visade Mike Rockenfeller med sin andraplats bakom segrande Gary Paffet.