F1 är som vilket parlament som helst…

Pirelli Motorsport-chefen Paul Hembery samtalar med Bernie Ecclestone (Foto: Pirelli)

Pirelli Motorsport-chefen Paul Hembery samtalar med Bernie Ecclestone (Foto: Pirelli)

Retoriken i Formel 1 just nu saknar faktiskt motstycke, från alla håll och kanter kommer officiella uttalanden som försöker påverka ena eller andra sidan i en fråga.

Att Red Bull fört en ganska lång och tydlig kampanj mot årets däck har väl inte passerat någon, det har i nästan varenda pressmeddelande eller utalande i pressen varit klagomål om att det inte går att rejsa årets däck. I Montreal såg vi varför, när däcken tål lite påfrestningar ser vi genast resultatet. Självklart är detta en bra sak för Red Bull och dess anhängare men för mästerskapet och alla andra inte så lysande.

Genast börjar också Red Bull att sopa igen spåren efter sig och menar att man aldrig haft några synpunkter hur däcken fungerar utan enbart på säkerhetsaspekten vilket känns lite tunt efter alla uttalanden om hur dåliga däcken är från både förare och ledning. Pirelli har nu börjat bli lite irriterade och menar att det är konstigt att ha så mycket synpunkter på däcken när man ändå i stort sett hela tiden lett mästerskapet.

Vettel startade främst i Kanadas Grand Prix och behöll den placeringen, bortsett från ett par varv, ända in i mål.

Vettel startade främst i Kanadas Grand Prix och behöll den placeringen, bortsett från ett par varv, ända in i mål.

Det kommer som sagt alltid att finnas olika agendor i F1 som styr vad man vill ha framfört och för Red Bull är det givet att ett tåligare däck är det som krävs för att man bekvämt ska kunna vinna VM medan t ex Lotus agerar åt andra hållet för att det passar deras syften. Visst, Kimi hade bekymmer med bromsarna senast men det var ändå tydligt vad som händer när däcken kan plågas lite mer.

Problemet för mig är att all retorik åt ena eller andra hållet, om det så handlar om kostnadskontroll, däck, hur många tester, tester under säsong eller vad det nu kan vara, tar för mycket fokus från tävlandet. Har alltid hatat det politiska spelet i F1 och enbart försökt se på det sportsliga vilket iofs inte alltid går men nästan. Det blir för mycket av konspirationer och retoriska utspel för att jag ska orka följa med och jag tror att Formel 1 ska vara försiktiga med detta spel. Vi har haft några riktigt bra säsonger på slutet med lopp som man endast kunnat drömma om för 10 år sedan och jag ser gärna att det fortsätter på det viset och där har, oavsett vad vi tycker om årets däck, Pirelli just nu en stor roll. Det är bara att konstatera att Red Bull skåpar ut motståndet om inget begränsar deras framfart och det nuvarande reglementet är gjort på ett sätt som gör startfältet jämnare vilket naturligtvis inte är så kul för Adrian Newey och hans kollegor hos Red Bull men ger samtidigt en massa andra utmaningar som vi på ”läktaren” oftast har glädje av.

Så.. Ska F1 verkligen motarbeta en storteam som Red Bull, för så skulle man ju kunna tolka det? Jag tycker att FIA och F1 ska göra sitt yttersta för att ha ett reglemente som gör att både rika och lite mindre bemedlade team tävlar på något sånär lika villkor och i sin tur levererar racing som drar folk till tv:n eller till arenorna. Om detta missgynnar ett team som Red Bull må det vara hänt för det sämsta som kan hända är total dominans. Finns alltför många exempel på detta genom historien och inget jag vill se igen.

Pirelli-11

Nu ska vi, till sist, inte ”kasta yxan i sjön efter vatten” men om kritiken mot t ex Pirelli fortsätter som den gör kommer de tillslut att dra sig ur och det ska in någon annan som naturligtvis inte vill hamna i samma sits och dikterar villkor för sitt deltagande därefter och det kommer vi som ser F1 på t ex TV att få lida för. Nu ska inte detta tas för ett försvar av Pirelli, det finns massor de hade kunnat göra bättre i år, men glöm inte att förutsättningarna för att bygga däck som passar en modern F1:a har tvingat fram extraordinära åtgärder som den efter Spaniens GP och att F1 på ett sätt själva satt sig i den situation som nu råder med en massa misstroenden och tjafs.

Den internationella Tribunalen ska för övrigt hållas den 20:e Juni i Paris och det ska, vad jag förstår, även finnas anklagelser mot Pirelli hur dom nu ska kunna straffas som en aktör utanför tävlan. Att Mercedes kan råka ut för påföljder kan jag se men vad ska man göra med Pirelli som inte ens har ett avtal med F1 för nästa år…Sparka ut dom?