Vettel dominant i Montreal…

Sebastian Vettel vann på Circuit Gilles Villeneuve med 14,4 sekunders marginal ned till Alonso på andra plats.

Det blev ganska väntad utgång av Kanadas GP med några få undantag. Vettel vann klart från pole position och dominerade från start till mål, ett riktigt ”Vettelrace”, precis som han vill ha dom med kontroll över saker och ting längst fram och med en bil som tillåter att han ligger på från början och skapar den nödvändiga luckan. Kimi Räikkönen var dock oväntat blek i en bil som inte alls funkade, trodde på förhand att Lotus skulle vara bättre med när det var torrt men det är bara att återigen konstatera att bilens styrkor i början av året nu börjar bli en belastning istället. Inte blev Kimi heller hjälpt av ett långsamt depåstopp, tror dock inte det gjorde någon större skillnad i dagens race, möjligen någon enstaka tappad position. Ska väl inte dra alltför stora slutsatser efter detta lopp men det är oerhört viktigt för Kimi Räikkönens chanser i VM att Lotus nu verkligen gräver djupt för att hänga med i uppdateringskriget. Jag befarar dock att det blir svårt när nu Red Bull verkar ha kommit tillrätta med sitt lite för stora däckslitage i början av säsongen. Något som också avvek lite från vad jag trodde inför var att Mercedes verkade kunna bibehålla däcken på ett bra sätt, åtminstone på Hamiltons bil, Rosberg däremot hade inte samma fart och tvingades ju i depå en extra gång då han fått en stor bromsplatta på ett av framdäcken. Helt klart är att Mercedes närmar sig den absoluta toppen, nu får vi bara avvakta vad FIA:s tribunal har att säga om däcktesten som gjordes efter Spaniens GP och om detta får några konsekvenser för teamet i mästerskapet.

Att gårdagens överraskningsman Valtteri Bottas skulle få det tufft var däremot väntat, kanske ändå lite väl långt från poängplats och bara en bil mellan sig och teamkamraten Pastor Maldonado som slutade på 16:e plats. Finländaren kan ändå trösta sig med att han nu på riktigt allvar visat att han är värdig sin plats i F1, tror det finns betydligt mer där det kom från.

Lewis Hamilton låg länge tvåa, men när bara några varv återstod passerades han av Fernando Alonso.

Lewis Hamilton låg länge tvåa, men när bara några varv återstod passerades han av Fernando Alonso.

En mindre bra sak i dagens race var uppförandet hos några av förarna som skulle varvas, Giedo van der Garde var värst när han gav Fernando Alonso en gratischans att attackera Mark Webber efter att ha svängt in i Webber på ett klumpigt sätt när australiensaren försökte ta sig förbi i kurva 10 med skador på Red Bullbilens framvinge som följd. Onödigt och slarvigt av holländaren som verkligen ställde till det. Tycker även att Adrian Sutil blandade sig toppstriden på ett mindre lyckat sätt sätt när han väntade alltför många kurvor med att låta Hamilton och Alonso passera vilket indirekt gjorde att Hamilton fick svårt att hålla spanjoren bakom sig. Jag förstår att det är svårt, på en sådan trång bana som den här i Montreal, att hitta ”bra” ställen för varvningar utan att själv tappa för mycket på det men i t ex van der Gardes fall var det rent slarv och han fick precis som Sutil också ett snabbt utdelat straff. Dock en klen tröst för Webber och Hamilton som jag ändå tror hade fått svårt att inte bli omkörda av en flygande Alonso på slutet av racet.

Måste även framhålla Jean-Eric Vergne som gjorde en mycket stark körning till en slutlig sjätte plats från sjunde startrutan, Toro Rossos bästa resultat sedan Vettels seger på Monza 2008. Men framförallt gjorde Paul Di Resta en stark insats som startade 17:e och blev sjua i mål, Force India hade f ö båda bilarna på poängplats i sitt 100:e GP.

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton

Viktiga veckor väntar nu inför Silverstone och här får teamen en extra vecka att förbereda sig på eftersom racet i New Jersey blev inställt och det gäller verkligen för t ex Lotus att utnyttja tiden på allra bästa sätt. Tror tyvärr att det är svårare för Lotus att förbättra sig än det är för de övriga toppteamen, fördelen man haft i början av säsongen verkar som sagt vara, om inte helt borta, så i alla fall betydligt mindre nu när konkurrenterna börjar få kläm på sitt däckslitage och kan dra fördel av i grunden starkare paket. För Ferrari är situationen lite annorlunda, de har inte gått lika långt i sitt jobb att göra bilen ”snäll” mot däcken och visar gång efter annan att farten finns oavsett förhållanden men med en liten svaghet i farten över ett varv. Där ligger det stora jobbet för Italienarna om man ska kunna ta upp kampen med Vettel och Red Bull på allvar. För Mercedes är det bara att jobba vidare med på den inslagna vägen, här saknas verkligen inte farten över ett varv utan där ligger problemet fortsatt i just däckslitaget även om det sett klart mycket bättre ut på den fronten i de två senaste loppen. Närmast kommer vi dock till en bana (Silverstone) som ställer helt andra krav på däcken än vad Monaco och Kanada gör och där kommer väl det stora provet på om bilarna verkligen har förbättrats.

Resultat Kanadas GP

Pos  Driver                Team                   Time/Gap
 1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1h32m09.143
 2.  Fernando Alonso       Ferrari                +   14.408s
 3.  Lewis Hamilton        Mercedes               +   15.942s
 4.  Mark Webber           Red Bull-Renault       +   25.731s
 5.  Nico Rosberg          Mercedes               + 1m09.725s
 6.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     +     1 lap
 7.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   +     1 lap
 8.  Felipe Massa          Ferrari                +     1 lap
 9.  Kimi Raikkonen        Lotus-Renault          +     1 lap
10.  Adrian Sutil          Force India-Mercedes   +     1 lap
11.  Sergio Perez          McLaren-Mercedes       +     1 lap
12.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       +     1 lap
13.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          +     1 lap
14.  Valtteri Bottas       Williams-Renault       +     1 lap
15.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     +    2 laps
16.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       +    2 laps
17.  Jules Bianchi         Marussia-Cosworth      +    2 laps
18.  Charles Pic           Caterham-Renault       +    2 laps
19.  Max Chilton           Marussia-Cosworth      +    3 laps
20.  Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari         +    7 laps
Fastest lap: Webber, 1:16.182

Not classified/retirements:

Driver                Team                         On lap
Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari                45
Giedo van der Garde   Caterham-Renault              43