”The wall of champions” väntar…

Wall-of-Champions

Ledsen för lite radioskugga några dagar, har haft fullt upp med studentfirande, inget man tar lätt på i Uppsalatrakten, inte någon annanstans heller gissar jag.

En bra motorsporthelg väntar annars med bl a STCC på Solvalla. Ett, i mina ögon, rent promotionevent som visserligen ger lika mycket poäng för förarna som vilken annan tävling som helst men som knappast kan tas på allvar rent racingmässigt. En bana på drygt en kilometer är inte tillräckligt för att tävlingsmomentet ska vara kittlande men att man kör mitt i centrala Stockholm på en arena med all infrastruktur på plats är däremot ett trevlig initiativ och kan säker ge välfyllda läktare och lite nyvunna fans. Hur banan upplevs som STCC-förare kan du se i den här nya filmen där du får hänga med Richard Göransson ombord i en BMW M3.

Även om jag ska försöka ta mig ner till Solvalla en kortis så är det förstås Kanadas GP som är mitt fokus, efter allt tjafs om däcktest ska det bli skönt att istället få ägna sig åt tävling igen. Kanada är en av mina absoluta favoriter på kalendern, både banan och Montreal som stad visar sig från sin bästa sida och levererar en mäktig F1-känsla och jag brukar rekommendera folk som frågar var dom ska åka och se F1 live att åka till just Montreal för att upplevelsen är något utöver det vanliga. Missa inte heller EM-deltävlingen i Rallycross från Finland som Viasat Motor sänder live på söndag kl 13.00. En av fyra deltävlingar som sänds direkt denna säsong, de övriga tre är Norge, Sverige och Tyskland

Om vi ändå ska hänga kvar lite vid den senaste tidens snackis så kan vi nu konstatera att Mercedes nu har att vänta en grundlig undersökning av FIA:as Tribunal som ska komma fram till om Mercedes brutit mot några regler genom att låta Pirelli använda deras bil för testning av däck direkt efter Spaniens GP.

För mig är det glasklart att Mercedes brutit mot sporting regulations genom att genomföra en test under pågående säsong, för mig är frågan istället varför man riskerar allt genom att göra den? Kan inte för mitt liv tro att Ross Brawn, Toto Woolf och Niki Lauda inte hade på känn att något sådant här skulle hända, det är ju inte direkt några oklarheter i reglementet. Kan det vara så att man är så desperata att man gjorde däcktesten utan att bry sig om konsekvenserna?

Läste Dieter Renckens artikel i Autosport där han redogjorde för alla ”förhållanden” i F1 och man fick känslan av att alla ”ligger” med alla och det blir alltmer invecklat ju djupare man gräver och känslan som infunnit sig hos mig är inte långt från den jag hade när Ferrari och Mclaren hade sin lilla ”Spygate” där Mclaren slutligen fick dryga böter. Jag tror att Mercedes har något liknande att vänta och den kommande tribunalen (heter det så?) kommer att ta mycket fokus från det sportsliga framöver… Tyvärr.

Men som sagt, i morgon börjar allvaret i Montreal och Pirelli har med sig Supersoft och Medium för teamen att hantera, i morgon får teamen också en chans att testa de nya ändrade bakdäcken som förhoppningsvis ska få ett slut på delamineringarna vi sett i både Bahrain och Barcelona. Frågan är om de ”nya” däcken även ändrar den inbördes ordningen mellan teamen? Dessutom så måste alla förarna försöka undvika ”the wall of champions”, utgången ur sista chikanen där muren är så nära och som fått sitt namn efter att flera världsmästare kraschat in i den. FIA har även bekräftat att man asfalterat avåkningszonen vid kurva 8/9 (den var tidigare gräs och grus), den sista chikanen innan förarna vänder tillbaka mot startomål. Däremot finns nu ett 50 mm högt farthinder för att få ner farten, det samma gäller avåkningszonen vid ”the wall of champions”.