Pirelli gör ändringar i däcken fr o m Kanadas GP

Pirelli-09

För att uppnå målet med 2-3 depåstopp gör nu Pirelli förändringar i däcken fr o m Kanads GP i Montreal. Det man gör är att ändra strukturen i däcken men behåller de aggressiva gummiblandningarna, åtminstone tills vidare.

Det kommer knappast som en överraskning att detta sker så snart, gissar att det varit ett och annat möte i Milano om den uppstådda situationen. Samtidigt gäller det att ändå vara förnuftig i alla beslut som tas och inte rusa in i något som kan större konsekvenser senare. Paul Hembery har i alla fall medgivit att man underskattat framstegen som gjorts på bilarna från förra säsongen och att det kan vara en av anledningarna till att årets däck många gånger upplevts som alldeles för känsliga. Tecknen fanns redan under testerna i Spanien men då förklarades det bort med att temperaturerna var för låga.

Jag tror ett annat problem för Pirelli är att få till ”rätt” däck är att man inte har någon modern testbil, den några år gamla Renaultbil man använder har snabbt blivit för gammal för att ge rätt värden från belastningen av däcken och det där behöver F1 titta på för framtiden. Det är absolut inga problem för Pirelli att få en modern F1 bil, men frågan är vems man ska använda? Alla team står troligen på kö för att leverera men det gäller ju att komma överens om vilken, ingen vill ju att en konkurrent ska få en fördel för att just deras bil används.

Hur som helst är det bra att Pirelli gör denna förändring och jag tror vi kommer att få se lite stabilare slitage även om blandningarna fortsätter att vara som de är just nu. Viktigast av allt är man också vidtar åtgärder för att slitbanehaverierna vi sett den senaste tiden inte ska återkomma.