Var och en är sig själv närmast i Formel 1, glöm inte det!

Kimi-Alonso-Massa-podium

Ganska underhållande att idag läsa alla kommentarer efter Spaniens GP. Den senaste jag läste var Martin Brundles krönika hos SKY där han tycker det får vara nog nu med däck som det inte går att rejsa med. Kanske inte så konstigt med tanke på att de brittiska framgångarna lyste med sin frånvaro?

Grundfrågan är ändå vilka som har negativa synpunkter och varför.

Till att börja med så har Pirelli mer eller mindre bekräftat att det kommer en ny tåligare variant på däck till Storbritanniens GP och det är väl gott så. Vi kan inte ha däck där slitbanan släpper, punkt slut. Men den stora frågan är om man ska ändra konstruktionen i övrigt på däcken, d v s hur de uppför sig för de olika teamen och där är jag inte lika övertygad.

Ta Lotus t ex som just nu inte har den snabbaste bilen men definitivt den snällaste mot däcken, de kanske får stora problem att hänga med om t ex Red Bull nu får däck som helt plötsligt tillåter dem att vara med aggressiva med inställningarna. Och vad tycker Ferrari som just nu ligger någonstans mittemellan ytterligheterna i Lotus (snäll mot däcken) eller Red Bull (hård mot däcken)? För att inte tala om Mercedes… Egentligen ska det inte spela någon roll vad någon tycker eftersom det mest rättvisa är att däcken fortsätter att fungera som de gör och att teamen får göra sitt jobb bättre med att anpassa bilen till de givna förutsättningarna.

Spaniens-GP-2013-01

 

Att Dietrich Mateschitz, som äger Red Bull, sen bullrar att det inte längre handlar om racing i F1 eller att Eric Boullier tycker det är orättvist att ändra på däcken visar på en viktig sak. Allt som alla säger från team eller förare är enbart utifrån vad som är bra för dem själva, har inte dugg med vad som är bra för sporten på sikt eller för oss i publiken. Tror att både Fernando Alonso och Sebastian Vettel skulle åka runt med cykelhjul på bilen utan att klaga om det visade sig att de hela tiden vann racen och blev världsmästare.

Jag påminner gärna om åren under 2000-talet när Bridgestone byggde skräddarsydda däck för resp bil och den som hade mest resurser fick mest hjälp. Ferrari hade t ex en fjärde bil som Bridgestone fick bruka som de ville. Inte var det roligare att se bilar köra på absolut max med däck som ingen behövde ta hänsyn till och där det bäst betalande teamet (oftast Ferrari) vann efter halva säsongen.

Spaniens-GP-2013-02

Självklart måste det finnas en medelväg och jag kan hålla med om att det i år gått lite väl långt vid två tillfällen (Kina och Spanien) men i övrigt har det varit ganska normalt. Det var samma surr den gången efter Turkiets GP 2010 när vi hade 85 stopp och alla var helt förvirrade efteråt, blev ju inte alls så resten av det året. Saker och ting har en tendens att lösa sig efterhand och det är fortfarande teamens jobb att bygga bilar för de givna däcken. Ett exempel på att det går att anpassa sig var fjolåret då vi hade några race mot slutet med enstoppare och direkt hördes kommentarer som ”sömnpiller”, ”astråkigt” och ”händer ingenting i F1″ och det var samma år då däcken gav oss sju olika vinnare i de sju första racen. Ge teamen lite tid så kommer det att normaliseras även i år. Vad som inte får tummas på däremot, och det är för mig en helt annan fråga än om det är för många depåstopp, det är säkerheten. Pirelli måste bygga däck som står pall.

Det svänger fort i den här branschen, inte bara på banan:). Tror att om silar lite vad som sägs och försöker att vara lite objektiv i bedömningen så kommer man nog fram till att den F1-racing vi har just nu är grymt underhållande trots allt.