Pirelli tonar ner problemen med däcken inför Spaniens GP

Pirelli-02

Efter gårdagens däckproblem för Paul Di Resta där hela slitbanan släppte från vänster bak däck, f ö samma problem som både Lewis Hamilton och Felipe Massa hade i Bahrain, så var det självklart stort fokus på hur det italienska däckföretaget ska hantera situationen. Det var därför extra intressant att höra intervjun som Frida Nordstrand gjorde i Viasat Motorsändningen från tredje träningen med Pirellis motorsportchef Paul Hembery. Hembery menade att det inte var någon större säkerhetsrisk utan sa att det såg värre ut än var det var när slitbanan släppte och pekade istället på att däcket inte punkterade helt och hållet. Hembery sa också att det troligen är skräp på banan som skurit igenom slitbanan och fått den att släppa men var samtidigt nöjd med att konstruktionen i övrigt höll för påfrestningen. Paul Hembery pressades hårt av Frida som undrade vad man nu gör för att komma till rätta med problemen och det fick vi inget riktigt bra svar på, istället menade Hembery att det verkade som att massmedia hellre såg däck som punkterade helt och och istället för det som drabbade Di Resta på gårdagens träning.

Personligen så tycker jag inte att det är acceptabelt att däcken uppför sig på detta sätt och det blir lite fånigt att jämföra mellan ”pest eller kolera” eftersom vi varken vill se däck som punkterar eller får slitbanan bortsliten oavsett anledning. Det är helt enkelt Pirellis jobb att bygga däck som står emot påfrestningarna från både körning och ev skräp på banan. Självklart är jag medveten om att däck kan skadas men när det sker på detta sättet två helger i rad så är det ett fundamentalt fel som man noga måste undersöka.

Tvärtemot vad Paul Hembery sa i intervjun så verkar det dock som att man tar detta på mycket stort allvar och Hembery bekräftar för andra medier att en ny konstruktion på däcken kan komma så snart som till Silverstone, vilket i sig kan få stora konsekvenser för teamen med nya data som ska samlas in. Problemet är att det är först nu man börjar förstå sig på årets däck och en förändring skulle kunna skicka alla tillbaka till ruta ett igen. Tror helt enkelt att de flesta teamen av den anledningen gärna ser att man fortsätter som man gör och lever med ett däck som då och då verkar vara i känsligaste laget även resten av den här säsongen och det är också därför vi ändå hör relativt lite klagomål från team och förare om det uppstådda läget.

Det är en olycklig situation som uppstått då Formel 1 fortfarande inte har något kontrakt med en däckleveratör för 2014 och framåt och sannolikt är beroende av att Pirelli fortsätter. Det är en övermäktig uppgift för någon annan att på så kort tid att få fram ett däck som alla är nöjda med då det är en komplicerad tidsödande process att testa fram ett nytt däck för Formel 1.