Mercedes dominerade kvalet inför Spaniens GP

Nico Rosberg

Nico Rosberg

Det blev alltså Mercedes som tog pole position i Barcelona. Ska man vara förvånad? Nej egentligen inte. Mercedes har visat att farten över ett varv finns och detta var dessutom deras tredje raka pole, så ingen jätteöverraskning. Men precis som efter kvalet i Bahrain så var det en återhållen Rosberg på presskonferensen efteråt, väl medveten om att det kommer att bli närmast omöjligt att hålla den platsen i racet. Träningarna har visat att det fortfarande saknas en hel del fart i loppen men kul ändå att man fortsätter att sätta startposition främst.

Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen

Tror alltså inte på någon seger för Rosberg eller Hamilton i Spaniens GP, det är någon av de närmast bakom som kommer göra upp om det. Ett riktigt getingbo kommer att jaga med Vettel, Alonso och Räikkönen som mina favoriter till pallplatserna. Men det faktum att Mercedes startar längst fram är närmast perfekt med tanke på spänningen, de kommer att bli kö bakom silverpilarna de första varven och det gäller också  för de som jagar att klara de första kurvorna och varven utan incidenter vilket kan bli en nog så svår uppgift.

Helt väntat blev det också bestraffningar för Ferraris Felipe Massa och Saubers Esteban Gutierrez som hindrade Mark Webber resp Kimi Räikkönen. Massa och Gutierrez fick tre platser nedflyttning vilket flyttar upp Grosjean, Webber och Perez en plats vardera p g a Massas bestraffning medan Gutierrez straff flyttar upp Bottas, Maldonado och van der Garde en position.

Fernando Alonso

Fernando Alonso

Hur kommer då racet att se ut? Precis som tidigare under säsongen så handlar det om däckshantering och då hamnar Kimi Räikkönen och Alonso bättre till än Sebastian Vettel. Red Bulls slitage är svårbedömt medan vi redan sett att både Räikkönen och Alonso har bra kontroll på detta, varför inte finskt högst upp på pallen i morgon. Trodde tidigt under helgen på en given tvåstoppare men har nog reviderat den uppfattningen till att det blir tre depåstopp med start på mjuka däck och därefter tre stint på den hårda blandningen. Liten fördel där ändå för Vettel och Webber som båda har alla sina hårda set däck oanvända efter kvalet. Detta kan bli avgörande om det blir på marginalen. Att Circuit de Catalunya sliter hårt på däcken vet vi sen testerna, vilket Vettel också påpekade under presskonferensen, och även om det det är betydligt varmare denna gång så kommer det att bli tufft att få däcken att hålla. Räikkönens bästa chans är troligen att försöka sig på ett stopp mindre än konkurrenterna.

Morgondagens startgrid efter bestraffningar:

Pos  Driver               Team/Car
 1.  Nico Rosberg         Mercedes
 2.  Lewis Hamilton       Mercedes
 3.  Sebastian Vettel     Red Bull-Renault
 4.  Kimi Raikkonen       Lotus-Renault
 5.  Fernando Alonso      Ferrari
 6.  Romain Grosjean      Lotus-Renault
 7.  Mark Webber          Red Bull-Renault
 8.  Sergio Perez         McLaren-Mercedes
 9.  Felipe Massa         Ferrari
10.  Paul di Resta        Force India-Mercedes
11.  Daniel Ricciardo     Toro Rosso-Ferrari
12.  Jean-Eric Vergne     Toro Rosso-Ferrari
13.  Adrian Sutil         Force India-Mercedes
14.  Jenson Button        McLaren-Mercedes
15.  Nico Hulkenberg      Sauber-Ferrari
16.  Valtteri Bottas      Williams-Renault
17.  Pastor Maldonado     Williams-Renault
18.  Giedo van der Garde  Caterham-Renault
19.  Esteban Gutierrez    Sauber-Ferrari
20.  Jules Bianchi        Marussia-Cosworth
21.  Max Chilton          Marussia-Cosworth
22.  Charles Pic          Caterham-Renault
Marcus Ericsson i depån på Circuit de catalunya

Marcus Ericsson i depån på Circuit de catalunya

Återigen en svart helg för Marcus Ericsson i GP2 som hade bästa tänkbara förutsättningar med pole position. En bra start följdes upp av några starka varv innan depåstoppet. Väl i depån var Ericsson lite långsam iväg efter ett dåligt depåstopp av teamet och var nära att kollidera med Jon Lancaster och ute på banan igen kom svensken, på varv 10, ikapp en väldigt långsam bil i en av de avslutande kurvorna och det blev närkontakt med Sam Bird, en tillräckligt hård smäll för att skada hjulupphängningen på höger fram och racet var över. En svårbedömd situation då vi aldrig fick några tv-bilder på upprinnelsen till kollisionen med Bird. Morgondagens sprintrace lär inte bli lättare med start från de bakre regionerna och nu krävs det verkligen en uppryckning resten av säsongen om inte mästerkapschanserna ska vara över på allvar….