Nya problem för Pirelli inför Spaniens GP i Formel 1

Sebastian Vettel inför Spaniens Grand Prix

Sebastian Vettel inför Spaniens Grand Prix

Första dagen inför Spaniens GP och fortsatta problem med Pirellidäcken. Återigen var det slitbanan som helt enkelt lossnade på ett av bakdäcken, denna gång på Paul Di Restas Force India och med tanke på att samma sak skedde inte mindre två gånger i Bahrain får man nog anse att det inte längre är någon tillfällighet utan snarare ett konstruktionsfel som Pirelli snarast måste fixa till. Ännu så länge har ingen allvarlig krasch inträffat men det är helt klart en säkerhetsrisk att däcken havererar på detta sätt. Förarna är i vilket fall som helst, med rätta, mycket oroade över utveckligen..

Fernando Alonso inför Spaniens Grand Prix

Fernando Alonso inför Spaniens Grand Prix

Det var annars ”businees as usual” på banan utan några dramatiska förändringar teamen emellan. Det flesta har mer eller mindre stora uppdateringspaket med sig till Barcelona men vid en första anblick verkar det inte bli några större omkastningar. Ferrari, Red Bull och Lotus ser fortfarande starkast ut med Mercedes som närmaste utmanare. Noterbart där bakom var att både Toro Rosso och Force India var före första Mclaren som inte verkade ha hittat alltför många tiondelar så här långt. Rolig kommentar från Toro Rossos Daniel Ricciardo som var tvungen att ”försöka” att inte bli för upprymd över teamets uppdateringar

Mclarens uppdateringar här i Barcelona är, enligt teamets sportdirektör Sam Michael, bara en första del i en serie nya saker på bilen som kommer att komma de närmaste tre helgerna. Man menar att det är för tidigt att dra några större slutsatser ännu och att målsättningen är att vara topp 10 i kvalen till att börja med.

Mclaren har dessutom ”missat” deadline för sin option på Mercedesmotorer för 2015… Honda tillbaka i F1?

Fernando Alonso inför Spaniens Grand Prix

Fernando Alonso inför Spaniens Grand Prix

Tittar vi på tiderna med upptankade bilar så såg Ferrari väldigt starka ut men då ska man komma ihåg att italienarna ofta väljer lite mindre mängd bränsle för deras ”baselineweight” vilket naturligtvis påverkar farten, 10kg extra bensin motsvarar ca 0,35 sekunder per varv. Så frågan är bara hur mycket lättare Ferrarin var än Red Bull som istället brukar göra tvärtom? Svaret kommer förstås efter kvalet i morgon. Kan Ferrari kvala in topp fyra blir man mycket farliga på söndag.

Sebastian Vettel inför Spaniens Grand Prix

Sebastian Vettel inför Spaniens Grand Prix

Favorit till pole position är i mina ögon fortfarande Red Bull och främst Sebastian Vettel även om Circuit de Catalunya är en bana som brukar passa Mark Webber, inte alls omöjligt med två Red Bull i första startled. Lotus däremot får nog svårt att starta i något av de två första leden, tror fortfarande att deras chans är att ställa in bilen för race och god däcksekonomi och på samma gång offra lite kvalfart. Känns på något sätt att det är dags för Romain Grosjean att slå till på rikitgt i helgen, han ”nya” betydligt lugnare inställning till racen börjar betala sig och tredjeplatsen senast tror jag gav mycket mersmak.

Romain Grojean och hans raceingenjör Ayao Komatsu

Romain Grojean och hans raceingenjör Ayao Komatsu

Mercedes kan också blanda sig i fighten om plats 1-4 i starten, de har flera gånger visat att farten över ett varv finns, för deras del handlar det uteslutande om att ha koll på slitaget av bakdäcken.

Marcus Ericsson under GP2-kvalet i Barcelona

Marcus Ericsson under GP2-kvalet i Barcelona

För Marcus Ericsson i GP2 blev det en fullträff i dagens kval med en pole position som kändes extra viktig med tanke på hur illa säsongen börjat. Det var framförallt i den sista sektorn som han hitta tiden som räckte för pole, f ö den sektor som han trivs minst med och enligt Ericsson själv berodde detta på att han hade en bil med mycket grepp bak vilket är precis vad som behövs i sektor tre i Barcelona, han var faktiskt överlägsen i den sista sektorn. En annan avgörande faktor var inbromsningarna där bilen var väldigt stabil med en hel del vunnen tid. För hans team DAMS blev det dubbel glädje då Stephane Richelmi hade näst snabbaste tid och faktiskt var före Ericsson en kort stund mot slutet av kvalet, men svensken svarade direkt och tog tillbaka förstaplatsen och säkrade karriärens första pole position i ett featurerace i GP2. Pole ger inte bara bästa startposition utan även Ericsson hans fyra första poäng för säsongen, låt oss hoppas att det blir åtminstone 25 till i morgon, racet ser du med start 15.35 i Viasat Motor.