DTM följer Formel 1 på mer än ett sätt…

DTM väljer i år att följa efter Formel 1 och tar in ett ”optiontyre”, ett mjukare däck, som måste användas minst en stint per race. Man har också infört DRS även om användningen anpassats lite för att passa standardbil. Nu tittar även det tyska touringmästerskapet på att följa F1 även när det gäller motorerna i framtiden.

Det nuvarande reglementet med V8:or på ca 450 hk ska sannolikt bytas mot fyrcylindriga tvålitersmotorer med turbo. Bytet skulle i så fall ske till säsongen 2016 och följer då samma väg som det japanska SuperGT-mästerkskapet går med sin GT500-klass redan nästa säsong där man också inför KERS. KERS är något som även DTM tittar på men att det måste vara ett och samma system för alla.

Att ett motorbyte i DTM dröjer till 2016 har med BMW intåg att göra, BMW var ju tvungna att utveckla en ny V8 för sin återkomst 2012 och för att få någon ekonomi i det hela så behöver man köra det nuvarande reglementet i tre år.

Blogginlägget postades i Formel 1 och taggades med .