Skräp på banan orsaken till Massas däckproblem i Bahrains GP

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Det är i alla fall vad Pirelli hävdar då man undersökt de båda bakdäcken som totalhavererade för Ferraris Felipe Massa igår. Pirellis Paul Hembery sa efter den första undersökningen att det fanns ett jack i det första däcket, som av tv-bilderna såg ut att ha en slitbaneseparation, liknande den Lewis Hamilton råkade ut för på träningen. Det andra bakdäcket, som punkterade väldigt tydligt, hade ett stort jack i sidan. Hembery sa också att det ena bakdäcket även hade stora delar av kolfiber som fastnat och det styrker ju deras första analys.

Trasig DRS som fastnat i öppet läge på Alonsos bil.

Trasig DRS som fastnat i öppet läge på Alonsos bil.

När det gäller bakvingen på Alonsos bil, den s k DRS-funktionen, som slutade fungera verkar det ha varit problem med öppningsanordningen. På Ferraribilen så öppnas vingen med hjälp av ett, ska vi kalla det, spärrlås som släpper med hjälp av hydralik och sen håller vingen i det öppna läget (dock max 50 mm öppning) för att när man släpper hydraltrycket låta vingen gå tillbaka igen av luftmotståndet. Det som troligen hände var att spärrlåset öppnade vingen för mycket, något gick helt enkelt sönder, och vingplanets vinkel blev för brant och därmed kunde inte vingen stängas av fartvinden som istället såg till att vingen stannade i öppet läge. Som jag skrev igår kunde detta blivit en farlig situation eftersom föraren får dramatiskt minskad downforce med öppen vinge och förväntar sig att den kommer tillbaka när den stängs, därför mycket bra av Alonso att reda ut incidenten utan avåkning och istället fortsätta racet utan DRS. Normalt sett är DRS-funktionen på bilarna mycket tillförlitlig och vad jag kan minnas har vi bara haft ett rejält haveri där Michael Schumacher tvingades bryta i Kanada med en vinge som stannat i öppet läge och sedan inte gick att stänga. I det fallet var det en helhydraliskisk lösning där trycket gjorde att vingen inte gick att rubba.

 

Sergio Perez

Sergio Perez

Måste bara få komma tillbaka lite också till den underhållande fighten mellan de båda Mclarenförarna där Sergio Perez körde riktigt tufft mot sin teamkamrat Jenson Button, som klagade högljutt över radion om att teamet borde lugna ner mexikanen. En prekär situation där teamet klagat en del på Perez och tyckt att han måste tuffa till sig och när han nu gjorde det och faktiskt körde väldigt starkt så blev kampen mot den andra Mclarenbilen. Nu säger Mclaren istället att Perez ska lugna sig en aning efter bataljerna med Button men samtidigt utan att tappa gnistan. Riktigt underhållande och höra superdiplomatiske Martin Whitmarsh försöka krångla sig ur dessa båda motsägelsefulla uttalanden. Det Button borde gjort var att släppa förbi Perez och fortsätta göra sitt lopp, nu var han istället extremt defensiv och ”rejsade” sönder sina däck och tvingades till ett fjärde depåstopp som kostade ett extra antal placeringar.