Vettel tillbaka i topp i Bahrains GP

Sebastian Vettel i Red Bull

Sebastian Vettel i Red Bull

Efter en av de tuffare arbetshelgerna så kan man nu pusta ut efter ett race i Bahrain som åtminstone jag tycker var bäst i år. Visserligen är minnet kort men det var ett av de mer händelserika i alla fall.

Åt Sebastian vettel fanns inget att göra, han fick precis det race han ville ha och skaffade sig det läget genom två väldigt avgörande omkörningar i början av loppet. Omkörningen, eller snarare kontringen, på Alonso var sevärd och när han dessutom passerade Rosberg på samma sätt, ut ur kurva 4, så var saken klar, farten och inställningarna på bilen var perfekta och det blev en tämligen ohotad seger till slut.

Segrare i Bahrain: Sebastian Vettel. Hans andra vinst i år.

Segrare i Bahrain: Sebastian Vettel. Hans andra vinst i år.

För Fernando Alonso började det krångla redan tidigt då hans DRS slutade fungera, övre vingplanet såg ut att ha släppt från anordningen som gör att den går att öppna i DRS-zonerna och den stannade i öppet läge. En inte bara fartmässig nackdel utan även en situation som kan bli farlig då föraren räknar med att få tillbaka full downforce när bakvingen stängs. Teamet tog in honom i depån och lyckades efter ett par försök att stänga vingen som sedan inte gick att använda under resten av loppet. Verkligen ingen fördel för spanjoren som på förhand ansågs ha de bästa vinstchanserna. Alonso gjorde ändå en imponerande körning upp till en slutlig 8:e plats och tog några poäng som kan bli avgörande när vi summerar säsongen i november. Fernando Alonso sa efter loppet att konkurrenternas tur och hans egen otur inte kommer att hålla i sig, men glöm inte förra säsongen då gick det mesta Alonsos väg långa stunder, framförallt i början av året.. Men det brukar jämna ut sig i längden.

Fernando Alonso slutade åtta i Bahrain

Fernando Alonso slutade åtta i Bahrain

Tycker även att Pirelli noga måste undersöka de däckhaverier som Ferraris Felipe Massa råkade ut för under loppet.  Massa fick uppsöka depån vid två tillfällen då hans högra bakdäck först såg att tappa slitbanan och andra gången fullständigt kollapsa. Två allvarliga incidenter, på två olika set däck, som bara inte får hända om de inte berodde på yttre skador som Pirelli naturligtvis inte kan påverka. I övrigt spelade däcken en stor roll i Bahrain även om det vara av en helt annan karaktär än det vi såg i Kina och bidrog starkt till att vi att fick ett såpass händelserikt lopp. Bland topp 10 hade vi tre olika strategier och det säger ändå en del om olika bilarna fungerar ihop med årets Pirellidäck. Kul tycker jag och precis det som förutspåddes innan säsongen och det är bara att konstatera att detta är vad som krävs för den typen av körning som vi såg idag som åtminstone jag uppskattar väldigt mycket.

Blir en intressant kväll i Mclaren kan man tro efter den intensiva kampen mellan Sergio Perez och Jenson Button där britten tillslut fick ge sig. Perez var obeveklig idag och gjorde en mycket stark insats även om han var väl nära Jenson Button vid ett tillfälle och jag tror faktiskt att Buttons defensiva körning mot bl a Perez idag kostade ett extra depåstopp mot slutet. Var det inte också så att Martin Whitmarsh sa till Sergio Perez att tuffa till sig? Han verkar ha lyssnat…

Kimi Räikkönen avancerade från åttonde till andra plats

Kimi Räikkönen avancerade från åttonde till andra plats

Stabil är väl ett bra ord på Lotus Kimi Räikkönen som startade 8:a och faktiskt tappade lite i början, men ju längre in i racet vi kom dessto bättre verkade bilen fungera och han andraplats går inte av för hackor i en bil som lever väldigt mycket på sin fina däckhantering. Inte blev det lessnare miner i Lotus när även Romain Grosjean visade vad han kan. Äntligen såg fransmannen att ut att ha en bil som passar hans körstil bättre, även om han tvingades till en annan strategi p g a sin lite mer aggressiva körstil jämfört med Räikkönen. Lotus har saker att jobba med, främst med aerodynamiken då man verkar sakna en del downforce. Hittar man några procent till på det området ser det riktigt bra ut men den bristande downforcen kan också vara en bidragande orsak till att bilen är så snäll mot däcken. Blir en fin balansgång för James Allison och de övriga i Lotus att en hitta en lagom kompromiss för resten av säsongen.

Force Indias Paul di Resta hamnade strax utanför pallen. Fyra blev han.

Force Indias Paul di Resta hamnade strax utanför pallen. Fyra blev han.

Det finns många förare att lyfta fram idag men dagens stora prestation gör ändå Paul Di Resta som tog ut precis allt av Force Indiabilen. Man har en liknande situation som Lotus med en bil som verkar hantera däcken väldigt bra och just den egenskapen hade man stor nytta av idag vilket sånär räckte till en första pallplats för teamet sedan 2009, nu får man vänta ett tag till men redan i Barcelona om tre veckor kan det vara dags, Circuit de Catalunya är också den väldigt hård på däcken.

Pos  Driver        Team                       Time/Gap
 1.  Vettel         Red Bull-Renault           57 laps
 2.  Raikkonen      Lotus-Renault              +  9.1s
 3.  Grosjean       Lotus-Renault             +  19.5s
 4.  Di Resta       Force India-Mercedes      +  21.7s
 5.  Hamilton       Mercedes                  +  35.2s
 6.  Perez          McLaren-Mercedes          +  35.9s
 7.  Webber         Red Bull-Renault          +  37.2s
 8.  Alonso         Ferrari                   +  37.5s
 9.  Rosberg        Mercedes                  +  41.1s
10.  Button         McLaren-Mercedes          +  46.6s
11.  Maldonado      Williams-Renault        +  1m06.4s
12.  Hulkenberg     Sauber-Ferrari          +  1m12.9s
13.  Sutil          Force India-Mercedes    +  1m16.7s
14.  Bottas         Williams-Renault        +  1m21.5s
15.  Massa          Ferrari                 +  1m26.3s
16.  Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari        +  1 lap
17.  Pic            Caterham-Renault          +  1 lap
18.  Gutierrez      Sauber-Ferrari            +  1 lap
19.  Bianchi        Marussia-Cosworth         +  1 lap
20.  Chilton        Marussia-Cosworth         +  1 lap
21.  van der Garde  Caterham-Renault         +  2 laps                 

Not classified/retirements:

Driver        Team                         On lap

Vergne        Toro Rosso-Ferrari           16

Fastest lap: Vettel, 1m36.961s