Rosberg överraskade alla i kvalet till Bahrains GP

Nico Rosberg i sin Mercedes (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Nico Rosberg i sin Mercedes (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Ja vem hade trott det, att Rosberg skulle knäppa alla på näsan och ”sno” pole position från förhandsfavoriterna Alonso, Vettel och Räikkönen.

Jag skrev igår att Mercedes såg ut att ha mest problem av toppteamen, idag visade man dock återigen att farten finns över ett varv, frågan är dock fortfarande om de klarar av att stå emot Alonso och Vettel i racet. Tycker att vi delvis fick svaret på presskonferensen efteråt där det sken igenom att även Rosberg är tveksam, visserligen var han glad och nöjd över pole position men han var inte speciellt övertygande när han fick frågan om de fått ordning på sitt slitage av bakdäck, en mycket viktig faktor just i Bahrain

Rosberg får starta främst imorgon, före Vettel och Alonso (Foto: Red Bull Racing)

Rosberg får starta främst imorgon, före Vettel och Alonso (Foto: Red Bull Racing)

För mig känns det som att Alonso ändå är den starkaste av de tre där framme, och med en mycket smart taktik av Felipe Massa, som kvalade på hårda däck, väl medveten om bestraffningarna på Webber och Hamilton, kan det bli en riktigt på bra söndag igen för Ferrari.

Räikkönen då? Han konstaterade helt kort att bilen helt enkelt inte var snabb nog och var inne på att det saknas grepp, troligen beroende på att downforcenivån är klart lägre än de övriga toppteamen. Nu ska vi komma ihåg att han blev tvåa från 11:e rutan förra året så loppet är inte kört även om det blir svårt att vinna. En pallplats bör dock vara inom räckhåll med tanke på Lotusbilens fina däcksekonomi.

Paul di Resta

Paul di Resta

Ett varningens finger också för Force India som följde upp sina fina träningar igår med ett stabilt kval på 7:e och 8:e plats med uppflyttning till 5:e och 6.e plats för Di Resta och Sutil när alla bestraffningar har delats ut.

Efter allt däcktjafs i Kina har det varit en mer normal helg i Bahrain så till vida att däckslitaget inte är extremt för någon av gummiblandningarna, istället var det nästan ingen skillnad alls fartmässigt men där de mjuka däcken peakar några varv tidigare än de hårda. Två stopp är en trolig strategi även om några kanske försöker, eller måste, köra tre stopp.

Vad ska vi säga om GP2 då? Det blev ingen kamp om segern för Marcus Ericsson efter att fått motorstopp ut på formationsvarvet av okänd anledning, har inte fått någon förklaring ännu och det kan vara allt från handhavandefel till strul med bilens elektronik, det senare är väl det mest troliga. Nu blev det en 13:e plats till slut efter start från depån och det får anses vara max av vad man kan få ut av en sådan situation. Däcken var helt slut för Ericsson de sista varven där han också tappade två positioner. Nu är det bara att bryta ihop och komma igen ytterligare en gång, men utsikterna för årets första poäng är inte gigantiska med start från 13:e rutan i morgondagens sprintrace.