Heikki Kovalainen gör comeback i Bahrain

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen 2012

Ser man på.. Heikki Kovalainen tillbaka i Formel 1 och med sitt gamla team Caterham. Nu är det visserligen bara för den första fredagsträningen i Giedo van der Gardes bil men i alla fall.

Tror det är bra för Caterham att ta in Heikki igen, känns som om det behövs. Säsongen har startat allt annat än bra och även om det har sina orsaker i att man valt att fokusera på nästa års bil så är det ändå inte bra för moralen att tappa för mycket. Valet av förare i år kan ju också diskuteras, framförallt Giedo van der Garde är ett stort frågetecken och frågan var innan säsongen om han verkligen var redo. Nu säger jag inte att Kovalainen kommer att hoppa in som ordinarie förare igen men det är en tydlig signal till både Pic och vdGarde om att skärpa sig och jag tror inte teamet är främmande för att ge Kovalainen chansen igen.

Det här med att förbereda nya förare för Formel 1 har diskuterats många gånger, inte minst jag själv har haft en del åsikter om hur återväxten inom F1 sköts. Senast igår läste jag en artikel i Autosport där Saubers Monisha Kaltenborn menade att det är alldeles för svårt för F1-rookies att förbereda sig när det är så begränsad bantid. Teamets egen rookie Esteban Gutierrez har haft en tung säsongsöppning med alltför många misstag och drabbades inte bara själv senast då han körde in i Adrian Sutil som också fick bryta. För denna miss betraffades Gutierrez med fem platsers nerflyttning i Bahrain.

Esteban Gutiérrez (Foto: Sauber F1 Team)

Esteban Gutiérrez (Foto: Sauber F1 Team)

Jag tycker fortfarande att alla team borde köra en tredje bil på fredagarna, en fjolårsbil som enbart får köras av en ung förare som inte gjort några GP:n. Den bilen får enbart köra en motor och växellåda per säsong och får t ex 2 set däck per helg, däck som då bör ha lite mer hållbarhet, ungefär som redan är föreslaget av Pirelli. Enklaste och billigaste lösningen då all logistik redan finns på plats och skulle ge ovärderlig erfarenhet för den föraren som fick chansen. Skulle teamen ändå ha åsikter om kostnader så kan dom ju låta de förare man tar in betala för sig, det gör förarna ändå i t ex GP2 och ett år som ”utvecklingsförare” i F1 istället för en extra säsong i GP2 tycker jag skulle ge mer för pengarna.