Alonso kung i Kinas GP

Fernando-Alonso-Kina

Det var verkligen Fernando Alonso som regerade i Kinas GP, han tog tidigt kommandot när han körde förbi Lewis Hamilton så fort han fick möjligheten att använda DRS. Efter detta hade han saker och ting fullständigt under kontroll och var aldrig hotad.

Men man kan också konstatera att det är små marginaler. Om vi tittar på Felipe Massas race, som blev en helt annan historia, där blev det ett extra varv på de mjuka däcken, ett varv som skickade honom ner från kampen om pallen till en slutlig sjätteplats. Mer behövs inte för att en strategi ska slå fel, det berodde helt och hållet på hur känsliga de mjuka däcken var och naturligtvis också på att han låg bakom Alonso som därmed hade förtur i depån och fick komma in på ”rätt” varv.

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Pirelli har fått utstå mycket kritik från både förare och fans för att det, till att börja med inte blev någon körning att tala om under kvalet, men också för risken för ett däckspararlopp. Personligen tycker jag att det blev helt ok underhållning med varierande strategier och en grymt spännande avslutning, inte om segern men väl om de övriga pallplatserna. Självklart kunde de mjuka däcken varit lite mer tåliga men som jag skrivit förut så är det svårt att, med enbart fyra blandningar under säsong, hela tiden träffa rätt. Vettels jakt på slutet var dock magisk att följa och ni kan vara säkra på att Hamilton körde precis på max för att klara tredjeplatsen även om hans däck var 2-3 sekunder långsammare per varv än Vettels de fem sista varven. Det är bl a detta som gör dagens race. Hade det t ex tävlats på Medium och Hard, som annars varit alternativet, hade racet långt ifrån blivit lika spännande med lika strategier för alla och mycket små möjligheter att till platsskiften efter de 2-3 första varven. Pirelli kommer att göra sin första utvärdering av årets däck efter Bahrains GP och låter hälsa att om det blir några förändringar så blir det av det mindre slaget.

En annan kul detalj är att vi hade 8 olika märken i topp 10, vilket säger en del om hur konkurrenskraftigt årets mästerskap är. Tycker framförallt att Daniel Ricciardos prestation sticker ut lite extra, en mycket stark sjundeplats (trots byte av nos, bara 1,8 sekunder bakom Massa), samma som han startade på. Även Nico Hülkenberg gjorde ett bra jobb där han t o m hade ledningen i racet några gånger och därmed störde Sebastian Vettels planer en hel del, tror att Red Bullföraren hade räknat med att vara i ledningen i det läget för att kunna utnyttja sin taktik lite mer.

Kimi-Kina

Har också läst några kommentarer kring hur snabb Kimi Räikkönen var trots skadad framvinge och att Lotus Aeroavdelning har lite att fundera över, man kan ju också vända på det resonemanget och undra hur snabb Kimi hade varit med en HEL vinge. Hur som helst en strong insats från Kimi som var mycket nära att tappa allt i samband med omkörningsförsöket (eller vad det var) av Sergio Perez.

Ett antal förare har också besök hos domarna att vänta, anledningen är att det misstänks att det använts DRS i gulflaggzonen vilket inte är tillåtet. Lite konstigt med tanke på att tävlingsledningen normalt kopplar av och på funktionen men det har ju de två första tävlingshelgerna varit problem med telemetrin mellan bilarna och domartornet och det kan vara en bidragande orsak till att så många förare undersöks efter loppet. Vad detta kan innebära för slutresultatet kan vi bara spekulera i just nu men det är alltid olyckligt när inte resultatet är definitivt direkt efter målflagg. En som vet att han har en bestraffning redan är Mark Webber som fått tre platsers nerflyttning till nästa helg i Bahrain efter sammanstötningen med Jean-Eric Vergne. Även Esteban Gutierrez flyttas ner i Bahrain, fem platser för kollisionen med Sutil.

Hamilton-Kina

Sammanfattningsvis så visade denna helg att Mercedes har kvalfarten men inte riktigt räcker till i race ännu, den visade också att Ferrari hade det klart starkaste paketet med rimlig kvalpace och mycket stark racefart och att Red Bull tvingades till en alternativ strategi p g a för stort däckslitage, om det var det rätta beslutet får vi aldrig veta men helt klart en ny approach från Red Bull denna helg, ett beslut man också försvarar i efterhand. Lotus visar också att man är med i kampen om VM, men enbart med Kimi. Romain Grosjean kommer inte överens med årets Lotusbil riktigt än.