Taktik och rävspel i kvalet till Kinas GP

Vilket spännande kval det blev även om jag sällar mig till kören som tycker det är tråkigt att man kör så lite. Detta är dock situationen just nu och det minskar inte spänningen inför i morgon som ser ut att bli ett raffinerat taktik och rävspel.

Kimi Räikkönen startar från ruta två imorgon (Foto: Glenn Dunbar/Lotus GP)

Kimi Räikkönen startar från ruta två imorgon (Foto: Glenn Dunbar/Lotus GP)

Ingen tvekan om hur Hamilton, Räikkönen och Alonso tänkt. Bra startposition och en kort första stint på mjuka däck, men hur tänkte Vettel?

Min teori är att han helt enkelt offrade sin startposition för att få ett bättre läge racet genom att vända sitt lopp mot konkurrenterna. Om allt går som det ska i starten (största faran med denna taktik) så kommer han att köra de första två stinten (jag tror på en tvåstoppare för de flesta) på hårda däck och räknar med de mjuka däcken är snabbare mot slutet för honom än vad de är i början för t ex Hamilton, Alonso och Räikkönen (om vi bränslekorrigerar tiderna). En annan fördel är att han mot slutet, med lätt bil, kommer att ha ett set helt nya mjuka däck att köra på vilket också innebär tre extra varv mot värsta konkurrenterna, varv som kan bli helt avgörande mot slutet.

Sebastian Vettel i Shanghai (Foto: Red Bull Racing)

Sebastian Vettel i Shanghai (Foto: Red Bull Racing)

Jag tror att en bidragande orsak till att Vettel och Red Bull väljer en såpass riskabel taktik är att man möjligen upplevde att man ändå inte hade fart, med de valda inställningarna, att slåss om pole position. Ett ytterligare resultat av hur däcken påverkar de olika teamen och förarna denna säsong. Antingen blir man geniförklarade och eller så blir det pannkaka, en sönderkörd framvinge i första kurvan och det kan sluta som för Alonso i Malaysia med noll poäng i baggen. Hur som helst ser det ut att bli ett otroligt spännande lopp i morgon med många saker som kan bli avgörande.

Lewis Hamilton i Shanghai (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Lewis Hamilton i Shanghai (Foto: Mercedes AMG Petronas)

För Lewis Hamilton var det nog en skön känsla att följa upp sin pallplats senast (även om han fick den lite till skänks) med en pole här i Shanghai, hans tredje här i Kina, och hur det än är så är det alltid bäst att starta längst fram med minimerad risk för strul på första varvet. Nu är frågan bara om  Mercedes har en däcksekonomi som ger honom chansen att slåss om segern. Kimi Räikkönen har redan visat att hans bil är snäll mot däcken och det bör inte vara något undantag i morgon, frågan för hans del är om bilens brist på fart i mittsektorn kommer att straffa sig. Fernando Alonso är otroligt startsnabb och kan vara i ledningen ut på första varvet, gör han det så blir han inte lätt att slå. Ferraris fart över längre stint har visat sig minst lika stark som Red Bull och Mercedes och klarar han att hålla liv i de mjuka däcken i början av loppet så ser det mycket bra ut för spanjoren att kunna studsa tillbaka efter besvikelsen senast.

I övrigt tycker jag också att Daniel Ricciardo är värd att lyftas fram, slog sin teamkamrat med nästan en sekund och startar 7:a. Visserligen hjälpt av Vettels, Buttons och Hülkenbergs taktiska val i Q3 men helt klart en prestation över par.

Mark Webbers problem i Q2 visade sig vara bränsletrycket.

Pos Förare                Team                 Tid          Lucka   
 1. Lewis Hamilton        Mercedes             1m34.484s    
 2. Kimi Raikkonen        Lotus-Renault        1m34.761s  + 0.277
 3. Fernando Alonso       Ferrari              1m34.788s  + 0.304
 4. Nico Rosberg          Mercedes             1m34.861s  + 0.377
 5. Felipe Massa          Ferrari              1m34.933s  + 0.449
 6. Romain Grosjean       Lotus-Renault        1m35.364s  + 0.880
 7. Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari   1m35.998s  + 1.514
 8. Jenson Button         McLaren-Mercedes     2m05.673s  + 31.189
 9. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault     no time
10. Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari       no time
Q2 cut-off time: 1m36.261s                                Lucka **
11. Paul di Resta         Force India-Mercedes 1m36.287s  + 1.209s
12. Sergio Perez          McLaren-Mercedes     1m36.314s  + 1.236s
13. Adrian Sutil          Force India-Mercedes 1m36.405s  + 1.327s
14. Mark Webber           Red Bull-Renault     1m36.679s  + 1.601s
15. Pastor Maldonado      Williams-Renault     1m37.139s  + 2.061s
16. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari   1m37.199s  + 2.121s
Q1 cut-off time: 1m37.508s                                 Lucka *
17. Valtteri Bottas       Williams-Renault     1m37.769s  + 1.976
18. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari       1m37.990s  + 2.197
19. Jules Bianchi         Marussia-Cosworth    1m38.780s  + 2.987
20. Max Chilton           Marussia-Cosworth    1m39.537s  + 3.744
21. Charles Pic           Caterham-Renault     1m39.614s  + 3.821
22. Giedo van der Garde   Caterham-Renault     1m39.660s  + 3.867